Gå til innhold
Annonse
Etter å ha skiftet ut en tredjedel av dekket er det på tide og rydde opp og begynne på nedvasken før fire uker med fri. Foto: Andrea Bærland
Etter å ha skiftet ut en tredjedel av dekket er det på tide og rydde opp og begynne på nedvasken før fire uker med fri. Foto: Andrea Bærland

Det er ikke ofte  «Skandi Gamma» er i Bergen, men nå har de vært i byen i to uker i påvente av arbeid. 

Annonse

- De har vært flinke til å holde oss i arbeid, men når har vi ligget her en stund, synes kaptein Geir Helge Napsøy. Han legger til at de nok har vært innom de fleste, med jobber for blant andre Equinor, Aker, Lundin, Wintershall og Mærsk. 

- Men det er jo positivt å ha hatt en fot innenfor flere selskaper for å se hvordan de ulike selskapene jobber, og kanskje få arbeid der igjen senere, påpeker styrmann Serine Andreassen. 

Tilbake etter et år

Egentlig skulle  «Skandi Gamma» vært ute på jobb for Wintershall, men oppstarten har blitt forskjøvet til oktober. Det er omtrent et år siden sist supplyskipet gikk av kontrakt for selskapet, i tospann med  «Island Crusader».  Nå hadde selskapet ringt og etterspurt de samme båtene på nytt. Det synes Napsøy er hyggelig. 

- Vi fikk en mail senest i går om at de så frem til å jobbe med oss igjen, og det er absolutt gjensidig, sier han. 

Napsøy har jobbet om bord i  «Skandi Gamma» siden båten var ny i 2011, og var sammen med chief og maskinist med og hadde byggetilsyn på Vard, dengang STX Søviknes. – Der hadde de ting på stell, både på Søviknes og på skrogverftet i Romania, forteller Napsøy, og legger til; –  «Skandi Gamma»,  «Skandi Vega» og  «Skandi Iceman» er jo fra samme verft, med samme design, så de var litt  «hoffleverandør» til Dof i en periode med mange nybygg. 

Dualfuel

 «Skandi Gamma» er enn av få supplyskip med diesel-LNG fremdrift, og når de ligger til kai kjører de helst på gass.

– Landstrøm kom så fort, at LNG-båtene falt litt mellom to stoler, tror Napsøy, som sier han er godt fornøyd med å kjøre på gass.

Les også: Skipsrevyens omtale av  «Skandi Gamma»

At det er renere, både for miljøet og matrosene som skal holde rent, det blir mindre eksoslukt og mindre støy, så jevnt over bedres arbeidsmiljøet, er alle som er samlet på broen denne fredagen enige om.

– Men vi må finne en balanse på forbruket, blir belastningen for lav, switcher det faktisk over på diesel, så det er noe man må følge litt med på, forteller Napsøy. 

(saken fortsetter under videoen)

Steffen (18) forteller om sine tre første uker til sjøs:

Supplyskipet driftes av et mannskap på 15, og har akkurat fått to ferske lærlinger om bord. – Det er hovedsaklig folk fra området mellom Karmøy og Sognefjorden, også er det Serine fra Lofoten og et par møringer da, forteller kapteinen, og legger til at i Dof blir det naturlig nok en del austevollinger. 

Alle på broen forteller at de trives om bord, og har inntrykk av at det gjelder for resten av mannskapet også.

– Med ordningen fire uker på og fire uker, av tilbringer man halve året sammen og da er det viktig å trives og samarbeide godt, det er jo litt av min oppgave å sørge for, påpeker Napsøy. 

Med halve året fri, blir det også en del ferie, når de går av jobb til uken skal alle de tre Skipsrevyen treffer på broen til Spania, dog hver på sin kant. 

Annonse