
Norge tar en pionerrolle for hydrogen til skip
- Vi tror at hydrogen er en stigende stjerne når det gjelder hydrogen som drivstoff for skip, sier Gerd Petra Haugom i DNVGL til Skipsrevyen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
-Skipsfarten har krav om å redusere klimautslippene med 50 prosent innen 2050. Vi tror at det vil medføre økt interesse for alternative drivstoff som kan bidra til slike reduksjoner, sier Haugom i DNV GL. Hun har deltatt i flere hydrogenprosjekter, fra før de første hydrogendrevne bussene kom til Oslo i 2012.
Derfor er hydrogen et alternativ
- Hydrogen har lav vekt, lenger rekkevidde og høyere energitetthet enn for eksempel batterier, sier Haugom.
For skip som skal seile lengre strekninger, kan det derfor være et interessant alternativ. NORLED vil bygge verdens første hydrogenferge. Den vil settes i drift på strekningen Hjelmeland-Skipavik- Nesvik. Bodø-Værøy-Røst-Moskenes er et eksempel på et samband med høyt energiforbruk og lange avstander som er mindre egnet for fullelektrifisering. Her kan hydrogen være et alternativ for å oppnå nullutslipp.
En stille revolusjon i norske fjorder
-Vi tror også at hydrogen vil komme om bord i hybride løsninger i kombinasjon med batterier og andre brennstoffkilder. Slik vi også venter å se ulike hybride kombinasjoner med ammoniakk og LNG. Ingen trodde at batteriteknologi og elektrifisering ville gå så fort som det har gjort, men se på det nå. I dag er det nærmest blitt standard med batterier i nye ferger som bygges i Norge. Batterier forventes å spille en viktig rolle fremover, og kan gi viktige bidrag til mer effektiv energibruk i skip. Norske myndigheter har spilt en avgjørende rolle med sine insentivordninger og regulatoriske virkemidler for å starte denne prosessen. Vi håper og tror at det vil også myndighetene i Norge komme til å gjøre fremover, slik at denne utviklingen kan fortsette. Det har bokstavelig talt vært en stille revolusjon i Norske fjorder. Selskapene vil kutte i GHG, NOx, SOx, PM og støy. I tillegg er selvsagt drivstofføkonomi viktig. Det er tilfeller der batteriene blir så tunge at hydrogen kan gi lavere vekt og bety lavere drivstoff-forbruk. Derfor har hydrogen en fremtid, mener hun.
Norge trenger 18 000 tonn hydrogen til skip
-Vi tror at for å komme i gang med hydrogen som alternativ fremdrift for skip, så bør vi starte med noen få havner og bygge ut infrastrukturen der. Med de planene som nå ligger inne har vi beregnet en etterspørsel etter hydrogen i Norge på 18 000 tonn hydrogen til skip innen 2030, sier Haugom. Moss Maritime ser på mulighetene for å bygge et bunkringsskip for hydrogen sammen med Wilhelmsen og flere andre aktører. Vi håper Norge griper muligheten til å ta en pionerrolle for hydrogen til skip, konkluderer Gerd Petra Haugom i DNV GL.