Foto: Hvalfangermuseet

Hvalbåten som ble senket av Sea Sheperd

Historiske Skip: Ukens skip tjente som hvalfangerskute i mange år. Men det var først da aktivister senket båten at den ble landskjent.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

«Southern Actor»  ble bygget av Smiths Dock i Middlesbrough i 1950 for hvalfangstselskapet Sevilla Whaling Co Ltd, disponert av Chr. Salvesen & Co i Skottland. Smiths Dock var på denne tiden det fremste britiske verftet for hvalbåter, og skipet hadde byggenummer 1202.

Chr. Salvesen & Co hadde på denne tiden to flytende hvalkokerier i Sørishavet, og dessuten landstasjonen Leith Harbour på Sør-Georgia.

«Southern Actor» hadde et mannskap på 19, selv om det var plass til 21 i lugarene. De aller fleste av mannskapene på Chr. Salvesen sine båter var norske.

Under 2. verdenskrig ble verdens hvalfangstflåte kraftig redusert. En rekke skip gikk tapt, mange ble ombygd til andre formål, mens andre etter krigen fremsto som svært umoderne. «Southern Actor» er derfor en typisk etterkrigs-hvalbåt, representativ for de som preget perioden 1945-1955.

«Southern Actor» Fotograf: Ukjen

Frem til 1962 gikk skipet i fangst. Da ble det lagt i opplag i Melsomvik, før det to år senere ble solgt til E. Aarseth & Co i Ålesund. Frem til 1975 fanget den fra landstasjonen i Tromsø på Skjelnan, men da under navnet «Polarbris 8». Da ble den solgt til det spanske hvalfangstselskapet Industria Ballensera SA i Vigo, og gitt navnet «Ibsa Uno», som det hadde frem til 1981.

I medienes søkelys

På 80 tallet, og et stykke inn på 90-tallet fikk Paul Watsons organisasjon Sea Shepherd mye oppmerksomhet. Watson hadde forlatt Greenpeace etter en konflikt om hvordan man skulle drive organisasjonen. Han startet i 1977 Sea Shepherd som sto for flere aksjoner, også i Norge. I 1981 ble en bombe montert på skroget til «Ibsa Una». Den sprengte et stort hull i skutesida, og båten sank. Høyst sannsynlig var det Sea Shepherd som sto bak.

Den ble imidlertid hevet etter kort tid, og nok en gang omdøpt. Denne gang til «Itaxa III».

I 1989 var det tilsynelatende slutt for skipet da den ble solgt for hugging i Cee, Spania.  

Hjem igjen

Da hvalfangsten fra Sandefjord tok slutt etter 1968, forsvant alle hvalbåtene fra byen. I en statlig utredning om fartøyvern i 1975 ble det ytret ønske om vern av en hvalbåt. I Vestfold ble det gjort en utredning i samarbeid mellom Hvalfangstmuseet og Vestfold fylkeskommune om bevaring av en slik.

Hovedfakta «Southern Actor»:

Lengde 148,5 fot

Bredde 27,6 fot

Dypgående 15,6 fot

Toppfart 15,1 knop

Hovedmaskin Trippel ekspansjon dampmaskin

Ytelse 1 800 ihk

Tonnasje 438 brt

Mannskap 19

Noen entusiaster fra Sandefjord hadde klart å redde «Southern Actor» i siste liten før den forsvant til hugging, og fikk den slept hjem under det midlertidige navnet «Pingvin»

Det ble derfor konkludert at «Southern Actor» var den mest egnede båten. Den ble kjøpt inn og siden slept til Sandefjord.

«Southern Actor» har nå funksjon som museumsbåt hjemmehørende i Sandefjord. Skorsteinen bærer i dag Chr. Salvesens farger, og båten er forsøkt tilbakeført til sin opprinnelige stand så langt det praktisk har latt seg gjøre og i samsvar med den dokumentasjon man har greid å skaffe.

I 1995 var «Southern Actor» ferdig restaurert, så autentisk som mulig i forhold til slik båten opprinnelig var. Samme år ble hun erklært verneverdig av Riksantikvaren. Båten tilhører Sandefjord kommune og drives av Vestfoldmuseene i samarbeid med et dugnadsbasert mannskap og Color Line Marine.

22. juni 2017 hadde båten en grunnstøting som medførte skader på propell og aksel. Den ble tatt ut av drift for resten av sesongen 2017. Om vinteren ble det gjennomført nødvendige reparasjoner i Horten. Båten kom tilbake til Sandefjord i mai 2018 klar for drift.

Kilder: Wikipedia, Hvalfangstmuseet