MS Spitsbergen på vei inn til Bergen denne uken

Første Hurtigrute på landstrøm

Onsdag kom MS «Spitsbergen» til Bergen, og for første gang ble hun koblet til landstrøm. Det kan spare mye CO2-utslipp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Havnedirektør i Bergen, Johnny Breivik

- Dette betyr mye for oss, sier havnedirektør Johnny Breivik. -For det første er det en del av utviklingen som vi har med å bygge ut miljøvennlig skipsfart. For det andre er det også viktig i nasjonal målestokk. Hurtigruten går langs hele kysten, og i den grad vi kan være med å vise vei og sørge for at de tar den investeringen og kan bruke den på andre kaianlegg gjør jo at vi er med å bygge miljøvennlige løsninger langs kysten.

Anlegget som ble åpnet denne uken er det fjerde landstrømannlegget som er bygget i Bergen havn, og det står ytterligere åtte på trappene. Breivik påpeker at skipene fra Hurtigruten ligger inne i opptil åtte timer hver dag, og med dette anlegget kan man redusere utslippene betydelig.

Utslippsreduksjoner

Når alle de 11 hurtigruteskipene er klare for landstrøm i Bergen vil man redusere utslippene med 30.000 kg NOx pr år, og 1.600 tonn CO2 pr. år. Det viser en utregning fra Bergen havn.

- Vi merker kanskje ikke denne utslippsreduksjonen på kroppen til dagen, men vi ser på slike dager som i dag med kaldt og fint vær så medfører skipene en del utslipp, sier Breivik. Hvis vi kan bidra til at disse motorene stenges, og de får miljøvennlig kraft gjennom kabel, det betyr mye for bergenserne.

-En gledens dag

- Vi har ventet på denne dagen lenge, forteller konserndirektør Daniel Skjeldam i Hurtigruten til Skipsrevyen.

Ideen om landstøm til deres skip starte for flere år siden, og de bestemte seg for å starte å installere anleggene om bord i skipene.

-At det nå er på plass betyr mye for oss, og for byen. Vi ligger her i mange timer, og kan da drifte skipene med vannkraft i stedet for dieselmotorer, sier Skjeldam.

Planen er at halvparten av flåten til 125 års jubilanten skal være på landstrøm når de ligger i Bergen. Resten av flåten vil få installert teknologien, når de er inne til service.

Et startskudd for resten av kysten

Konserndirektøren skryter av samarbeidet med Bergen, og håper åpningen av anlegget kan være med på å få til et enda bedre samarbeid med flere havner langs kysten.

- Bergen har vært langt fremme i skoen på å ta i bruk denne teknologien, og det er soleklart at det er dette som er fremtiden. Vi mener at landstrøm bør være et krav i en hver havn langs norskekysten. Det må være like naturlig som at det ligger fendere langs betongkantene, mener Skjeldam.

Han er overbevist om at landstrøm vil være en integrert del av enhver norsk havn om ikke så lang tid.

Ny teknologi

I følge havnedirektør Johnny Breivik har det vært et hardt arbeid å finne en teknologi som er rask, og automatisk. Noe han mener de har lykkes med. Når må man satse på å få et merbruk av anleggene. Da vil det være en fordel med en internasjonal standard.

- Vi bruker våre erfaringen inn i internasjonale fora, og kan prøve å påvirker og dra lærdom av andre. Da kan etter hvert får en standard som gjør at når det kommer et utenlandsk skip til Bergen, så er koblingen tilpasset de skipene, mener Breivik.

Skjeldam legger til at når Hurtigruten får installert batteripakker på skipene i tillegg til landstrøm. At man da vil få en helt annen effektivitet av anlegget.

- Kanskje vi da kan både lade batteriene, og drive hotellet om bod med landstrøm, avslutter konserndirektøren.