Illustrasjonsfoto: Pixabay

EUs største shipping-nasjoner er dårligst i klassen

Hellas, Kypros, Italia, Portugal og Kroatia er blant Europas verste nasjoner når det gjelder klimapåvirkning. Det viser en nye rangering av bærekraftighet hos International Maritime Organization (IMO)

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

-EUs største flaggnasjoner mottok nesten utelukkende negative poeng, gitt deres nærmest fullstendige mangel på ambisjoner i klimaforhandlingene, skriver organisasjonen Transport & Enviroment (T & E) i en ny rapport.

Tyskland, Belgia, Frankrike, Sverige og Danmark blir derimot rost for å jobbe for ambisiøse klimamål.

-Da Europa-parlamentet krevde tiltak for å reduserer utslippene i 2017, uttalte de store europeiske maritime nasjonene om at EU ikke bør regulere frakt, da alle gjorde sitt beste for å få ting gjort innenfor IMO, sier Faig Abbasov, fraktoffiser ved T & E. Men de samme statene arbeider nå for å bremse fremgangen på en klimaavtale for frakt i IMO, la han til.

Studien ble kjent etter at EU-medlemslandenes klimautsendinger diskuterte maritime utslipp i en rådsgruppe onsdag.

Den 3. april skal IMO vedta en innledende plan for å kutte klimagassutslipp fra skip. Men sørlige og østlige EU-land var generelt langt mindre ambisiøse enn deres nordlige EU-kolleger, skriver T & E.

Ingen utslippsreduksjonsmål

Frakt utgjør rundt 3% av de verdensomspennende CO2-utslippene, men det er fortsatt en av de få sektorene i verdensøkonomien uten spesifikke utslippsreduksjonsmål.

I fjor støttet Europa-parlamentet et endringsforslag til EU-lovgivning som ville regulere frakt i henhold til utslippsordningen (ETS), verdens største karbonmarked og flaggskipspolitikk for å bekjempe klimaendringer.

Under klausulen vil frakt bli ETS-regulert fra 2023 dersom IMO ikke godtar globale tiltak for å bekjempe global oppvarmingsutslipp innen 2021.

IMO skal møtes i april for å vedta sin opprinnelige strategi for å kutte utslippene i sektoren, mer enn 20 år etter at den først ble pålagt å gjøre det i Kyoto-avtalen fra 1997.

Utfordringene under de kommende forhandlingene inkluderer:

En avtale om et langsiktig utslippsreduksjonsmål, en forpliktelse til umiddelbar handling, og bestemme korte, middels og langsiktige reduksjonstiltak.

PS: Siden Norge ikke er medlem av EU, er ikke vi tatt med i rangeringen.