Bergen Skipperforening markerer 150 år

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med ett slag i skipsklokken fra skuten «Venus» bygget i 1890, og eid av det Bergenske Dampskibsselskab, kaller formann Gunvald Isaksen salen til ro da Bergen Skipperforening markerte sitt 150 års jubileum, og utgivelse av ny bok tirsdag.

- Vi er 279 menn og én kvinne som er medlemmer nå, men det er en kjensgjerning at medlemstallet går nedover. Vi blir eldre alle sammen, forteller en lattermild formann til Skipsrevyen.

Foreningen ble stiftet i 1867 av 26 hjemmeværende skipperborgere. Og da, som nå, kreves det at man skal ha sjøkapteinsertifikat for å kunne være medlem.

Stiftelsen skjedde i en rivende utviklingstid som ingen av stifternes generasjon hadde opplevd. Det var samtidig i en brytningstid hvor byens skuter nå seilte over hele verden.

Flere markeringer

I forbindelse med jubileet inviterte foreningen medlemmer og gjester til markering i foreningens tradisjonsrike lokaler i sentrum av byen, der de har holdt hus i 120 år. Der fikk man også et kort foredrag av forfatter Dag Bakka Jr. som har skrevet boken «Byen, sjøfarten og skipperne» i forbindelse med jubileet.

I august var medlemmer med følge, gjester og byens ordfører til stede på en stor middag.

I sin tale til jubilanten sa Ordfører Marte Mjøs Persen at; Skipperforeningen har spilt – og spiller fremdeles – en viktig rolle i byen.

Har satt spor etter seg

Bergen Skipperforening har også satt fysiske spor etter seg i Vestlandets hovedstad. De var med å stifte Bergens Sjøfartsmuseum, har sitt eget shantykor og bridgeklubb, i tillegg til at de eier flere eiendommer.

- Vi har gitt ut bøker om skipperforeningen til hvert jubileum siden vi fylte 25 år. Men denne gangen ønsket vi å skrive en bok som ikke var en beretning om det indre liv i foreningen. I stedet ville vi fortelle hva vi har betydd for Bergen by, sier Isaksen.

Boken blir derfor også lagt ut for salg hos bokhandlere i byen.

- Jeg tror den er interessant også for andre enn de som har en tilknytting til sjøfartsindustrien, avslutter formannen.