Ny rapport peker på ammoniakkens potensial som rent drivstoff for den maritime industrien
Amogy publiserte nylig undersøkelsen "Ammoniakk som en ren energiløsning for maritimt bruk".
– Vi ser at ammoniakk er blant de mest attraktive løsningene for at næringen skal kunne avkarbonisere skipsfarten. Rapporten belyser årsakene til at ammoniakk er en favoritt blant de alternative drivstoffene, men gir også et innblikk i politikken og regelverket som kreves for å realisere potensialet. Vi er overbeviste om at ammoniakk vil spille en sentral rolle i energiomstillingen, og Amogys teknologi er nøkkelen til å utnytte dens fulle potensial, sa Seonghoon Woo, administrerende direktør og medgründer av Amogy.
Rapporten beskriver pilotprosjekter der ammoniakk brukes som drivstoff og sammenligner ammoniakks potensial med andre alternative drivstoff.
Rapporten trekker også frem de viktigste betingelsene som er nødvendige for å kunne innføre ammoniakk bredt i skipsfarten, står det i pressmeldingen fra selskapet.
Teknologiske fremskritt har gjort at ammoniakk er blitt et lovende drivstoff for et bredt spekter av fartøy. For å realisere det store potensialet kreves en kombinasjon av insentiver for produksjon, forutsigbare politiske betingelser og standardisering av praksis gjennom hele den maritime verdikjeden. Rapporten undersøker ammoniakks sentrale rolle for å avkarbonisere den maritime næringen.
Hovedtrekkene i rapporten er:
Pilotprosjekter- og demonstrasjoner der ammoniakk benyttes som energibærer og drivstoff
Ammoniakks betydelige potensial for avkarbonisering i ulike fartøyklasser
Ammoniakks ytelse sammenliknet med andre drivstoffalternativer
Kritiske betingelser og bransjeinitiativ for utbredt gjennomslag i den maritime sektoren
– Det er en felles ambisjon i den maritime næringen å finne de gode grønne løsningene. I Amogy er vi stolte av vårt bidrag til utviklingen, og funnene i vårt siste white paper, avslutter Woo.
Hele rapporten kan du lese her.
Les også:
-
Meklaren prøvde etter beste evne å spå marknaden framover
Mads Malling, seniormeklar i Clarkson, drog gjennom stoda i offshorenæringa under One Ocean Week. Han peika raskt på at fleksibilitet i fartøya frå dag ein er viktig, både for no og i framtida.
-
Ett steg nærmere ammoniakk som drivstoff
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap ga sin godkjennelse til bygging av det planlagte ammoniakkbunkringsanlegget ved Fjord Base i Florø. Tillatelsen markerer en betydelig milepæl for å muliggjøre ammoniakk som et trygt og lavutslippsalternativ til tradisjonelle skipsdrivstoff.
-
2027 blir året for ammoniakk
Ocean Hyway Cluster har bygd opp en database for ammoniakk, basert på en infrastruktur for hydrogenbaserte drivstoff i Norge. - Det forventes en økning i ammoniakkproduksjon de kommende årene, fortalte Celine Solstad, teknisk rådgiver i Ocean Hyway Cluster under et webinar som klyngen arrangerte tirsdag 5. mars.
-
- Vi har forberedt oss på dette øyeblikket i tre år
Azane Fuel Solutions er i sluttfasen på å ferdigstille og rulle ut det som skal bli et bunkringsnettverk for ammoniakk i Norge.
-
2024 blir året for hydrogen og ammoniakk
- Vi har nok bare sett begynnelsen på hvordan hydrogen vil ha en viktig rolle i mange sektorer der det forventes utslippskutt de kommende år, sier Martin Hennum, eksportansvarlig i Ocean HyWay Cluster, som føler at 2024 blir “the year of action” innen verdikjedene for hydrogen og ammoniakk.