Ny rapport peker på ammoniakkens potensial som rent drivstoff for den maritime industrien
Amogy publiserte nylig undersøkelsen "Ammoniakk som en ren energiløsning for maritimt bruk".
– Vi ser at ammoniakk er blant de mest attraktive løsningene for at næringen skal kunne avkarbonisere skipsfarten. Rapporten belyser årsakene til at ammoniakk er en favoritt blant de alternative drivstoffene, men gir også et innblikk i politikken og regelverket som kreves for å realisere potensialet. Vi er overbeviste om at ammoniakk vil spille en sentral rolle i energiomstillingen, og Amogys teknologi er nøkkelen til å utnytte dens fulle potensial, sa Seonghoon Woo, administrerende direktør og medgründer av Amogy.
Rapporten beskriver pilotprosjekter der ammoniakk brukes som drivstoff og sammenligner ammoniakks potensial med andre alternative drivstoff.
Rapporten trekker også frem de viktigste betingelsene som er nødvendige for å kunne innføre ammoniakk bredt i skipsfarten, står det i pressmeldingen fra selskapet.
Teknologiske fremskritt har gjort at ammoniakk er blitt et lovende drivstoff for et bredt spekter av fartøy. For å realisere det store potensialet kreves en kombinasjon av insentiver for produksjon, forutsigbare politiske betingelser og standardisering av praksis gjennom hele den maritime verdikjeden. Rapporten undersøker ammoniakks sentrale rolle for å avkarbonisere den maritime næringen.
Hovedtrekkene i rapporten er:
Pilotprosjekter- og demonstrasjoner der ammoniakk benyttes som energibærer og drivstoff
Ammoniakks betydelige potensial for avkarbonisering i ulike fartøyklasser
Ammoniakks ytelse sammenliknet med andre drivstoffalternativer
Kritiske betingelser og bransjeinitiativ for utbredt gjennomslag i den maritime sektoren
– Det er en felles ambisjon i den maritime næringen å finne de gode grønne løsningene. I Amogy er vi stolte av vårt bidrag til utviklingen, og funnene i vårt siste white paper, avslutter Woo.
Hele rapporten kan du lese her.
Les også:
-
«Viking Energy» blir første ammoniakkdrevne offshorefartøy
Eidesvik Offshore kunngjorde mandag et banebrytende steg mot lavere utslipp, med nyheten om at offshore forsyningsfartøyet «Viking Energy» vil bli utstyrt med en ammoniakk forbrenningsmotor. I 2026 vil fartøyet operere på ammoniakk for Equinor, med en reduksjon i klimagassutslipp på 70 prosent eller mer.
-
Et betydelig fremskritt
Verdens første 6 kW brenselcellesystem drevet med direkte ammoniakktilførsel har nå blitt betydelig oppskalert for maritime applikasjoner.
-
Valgt til ytterligere to ammoniakkdrevne tankere
Wärtsilä Gas Solutions (WGS) skal levere drivstofforsyning og lasthåndteringssystem til to nye ammoniakkdrevne gasstankere.
-
Fekk 180 millionar til ammoniakkprosjekt
Amon Maritime lanserer eit nytt føretak, Amon Gas, med investeringsstønad på 180 millionar kroner frå Enova.
-
Kan produsere tre tonn ammoniakk i døgnet
En ny rapport viser at Energy House kan produsere inntil tre tusen kilo grønn ammoniakk til industrien – hver dag.