Gjennombrudd innen ammoniakk brenselceller: - Veldig stolt
Alma Clean Power har gjennomført vellykket testing av verdens første 6 kW ammoniakk brenselcellesystem.
Oppnåelsen representerer en betydelig milepæl mot økonomisk levedyktig og utslippsfri havgående skipsfart, skriver selskapet i en pressmelding.
Alma Clean Power har som målsetning å utvikle modulariserte SOFC-systemer (fastoksid brenselscellesystemer) for applikasjoner i havrommet, og enheten på 6 kW er den første byggesteinen til en komplett 100 kW SOFC-modul.
Testen validerer selskapets design av et brenselcellesystem med direkte ammoniakktilførsel (DAFC), og leverer en elektrisk virkningsgrad på hele 61-67%.
- Jeg er veldig stolt av Alma-teamet og deres imponerende prestasjoner i løpet av et drøyt år med systemutvikling. Så vidt vi vet, er dette den høyeste effekten som noen gang er demonstrert med fastoksid ammoniakk brenselceller, sier Bernt Skeie, administrerende direktør i Alma Clean Power.
I pressemeldingen skriver det at Almas teknologi muliggjør direkte tilførsel av ammoniakk til brenselcellesystemet, og omgår behovet for energikrevende forbehandling som omdanner drivstoffet til hydrogen før strømproduksjon.
Med betydelig høyere virkningsgrad sammenlignet med tradisjonelle forbrenningsmotorer, har denne teknologien potensial til å gjøre ammoniakkdrevne maritime energisystemer økonomisk levedyktige for rederier, hevder de.
Grønn ammoniakk, produsert ved elektrolyse med strøm fra fornybar energi, er et karbonfritt drivstoff med potensial til å dekarbonisere de maritime næringene.
Alma sitt SOFC-system kjøres nå sømløst hele døgnet, og fjernovervåkes med et avansert sikkerhets- og kontrollsystem. SOFC-modulene er forbrenningsfrie og har ingen roterende deler. De er designet til å kjøres autonomt og vedlikeholdsfritt over lange intervaller.
- Det er givende å se at systemet går stabilt og leverer jevn strømproduksjon. For å samle kunnskap og finjustere oppsettet, vil testingen fortsette gjennom sommeren. Deretter går vi videre med sammenstilling og testing av en komplett 100 kW modul som skal være utgangspunktet for større
Les også:
-
Meklaren prøvde etter beste evne å spå marknaden framover
Mads Malling, seniormeklar i Clarkson, drog gjennom stoda i offshorenæringa under One Ocean Week. Han peika raskt på at fleksibilitet i fartøya frå dag ein er viktig, både for no og i framtida.
-
Ett steg nærmere ammoniakk som drivstoff
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap ga sin godkjennelse til bygging av det planlagte ammoniakkbunkringsanlegget ved Fjord Base i Florø. Tillatelsen markerer en betydelig milepæl for å muliggjøre ammoniakk som et trygt og lavutslippsalternativ til tradisjonelle skipsdrivstoff.
-
2027 blir året for ammoniakk
Ocean Hyway Cluster har bygd opp en database for ammoniakk, basert på en infrastruktur for hydrogenbaserte drivstoff i Norge. - Det forventes en økning i ammoniakkproduksjon de kommende årene, fortalte Celine Solstad, teknisk rådgiver i Ocean Hyway Cluster under et webinar som klyngen arrangerte tirsdag 5. mars.
-
- Vi har forberedt oss på dette øyeblikket i tre år
Azane Fuel Solutions er i sluttfasen på å ferdigstille og rulle ut det som skal bli et bunkringsnettverk for ammoniakk i Norge.
-
2024 blir året for hydrogen og ammoniakk
- Vi har nok bare sett begynnelsen på hvordan hydrogen vil ha en viktig rolle i mange sektorer der det forventes utslippskutt de kommende år, sier Martin Hennum, eksportansvarlig i Ocean HyWay Cluster, som føler at 2024 blir “the year of action” innen verdikjedene for hydrogen og ammoniakk.