Nytt servicesenter åpnet i Bergen
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Torsdag ettermiddag åpnet Rolls-Royce et helt nytt servicesenter for skip på Laksevågneset i Bergen. Dette er et nytt tilbud til nordsjøflåten, og de fleste mekaniske og elektriske produktene fra selskapet skal kunne repareres og vedlikeholdes ved det nye anlegget. Tilgang til landstrøm tilfører en viktig miljødimensjon.
Offisiell åpning ble utført av Andy Marsh, President Marine Services, Rolls-Royce i samarbeid med Knut Chr. Hovland, Senior Vice President Marine Services, Europe i Rolls-Royce. En felles innsats ble nødvendig som følge av en usedvanlig gjenstridig flaske med champagne.
Rolls-Royce Marines nye servicesenter retter seg i første rekke mot alle båtene som opererer i Nordsjøen ut fra Bergen. Spesielt kan fartøyene i spot-markedet ha en del ventetid ved kai, og kan med fordel utnytte noe av denne tiden til å få utført reparasjoner.
Verkstedhallen er på drøyt 1300 kvm, og har vært gjenstand for en betydelig oppgradering etter at Rolls-Royce tok over. Her kan man ta inn utstyr og utføre vedlikehold og reparasjoner raskt og riktig under gode arbeidsforhold. Kailengden er stor nok til at to fartøyer kan ligge ved kai samtidig.
Kaianlegget har ISPS godkjenning for havnesikring, som er et krav for fartøyer som operer i internasjonale farvann. Det blir også lagt til rette for at fartøyene ved kai kan slå av motorene og bruke landstrøm. Det vil være tilgang til både 400 V og 690 V, i følge Knut Chr. Hovland. Anlegget har også nok strømstyrke til å ha liggende to offshorefartøyer på landstrøm samtidig.
Hovland forklarer at servicesenteret er tenkt å sysselsette omtrent ti stillinger. Noen av disse vil være nyansettelser. De fleste oppdrag skal kunne utføres, med mindre det er snakk om behov for tørrdokking eller svært omfattende og langvarige jobber. Hovland tilfører at det i all hovedsak vil satses inn mot offshore-segmentet, men at ingen skal bli diskriminert.
– Bergen har om lag 1600 anløp av offshoreskip hvert år. 1200 av disse fartøyene har utstyr produsert av Rolls-Royce om bord. Dette er motorer, dekksmaskineri, propeller, thrustere, ror og styringssystemer, sier Hovland. Oppdragene kan være svært forskjellige, og det kan tilbys både timepris eller fastpris. Hovland forklarer at Rolls-Royce akter å være fleksible med det nye anlegget, og tidvis kan det være nødvendig å hente inn underleverandører for å få jobben gjort effektivt.
Avslutningsvis kommenterer Hovland at det nye tilbudet Rolls-Royce nå tilbyr, har så langt blitt godt mottatt ute blant kundene. Og han tror det ligger et godt potensial med en slik beliggenhet.