Fregattene er utstyrt med kraftig anti-luftskyts.

Fregattene har fortsatt feil som må rettes

– De nye fregattene har fortsatt feil som rettes, sa lederen av fregattprosjektet, kommandør Nils Andreas Stensønes i et foredrag på konferansen Avanserte fartøyer i Bergen i slutten av november. Men det er helt normalt. Fire av fem fregatter er nå levert fra Izar-verftet i Spania, og testingen av dem begynner å bli ferdig. – Det viktigste er likevel at kravene nås og at vi ikke har hatt overskridelser i prosjektet, sa Stensønes.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Men forsinkelser har det vært. De tre første ble levert et halvt år forsinket, og de to siste så mye som et helt år. Forsinket er også leveringen av helikoptrene av typen NH90, som må sies å være en vesentlig del av hele fregattkonseptet.
Men når alle fem er på plass, ferdig uttestet og utstyrt med helikoptre og den bestykning de skal ha, er det en slagkraftig kapasitet det norske forsvaret har skaffet seg. Det triste er naturligvis at vi ikke har personell til å bemanne til alle fem. Denne mangelen på planlegging er intet mindre enn en skandale, som våre militære og politiske myndigheter i fellesskap må ta ansvar for. På spørsmål sa kommandør Stensønes at han håpet det på sikt ville være mulig å stable på beina mannskap nok til fire og en halv fregatt. Men mannskap nok til å bemanne alle fem vil vi aldri få. Derfor kommer en av fregattene alltid til å fungere som et skoleskip ved kai. Et meget dyrt skoleskip, til fire og en halv milliard kroner. For tiden klarer ikke Sjøforsvaret å bemanne mer enn tre fregatter.
Den første, KNM «Fridtjof Nansen», er som kjent i Adenbukten og jakter på pirater i det som kalles operasjon Atalanta. Den andre, KNM «Roald Amundsen» ligger til kai ved Haakonsvern og fungerer som skoleskip. Den tredje og fjerde, KNM «Otto Sverdrup» og KNM «Helge Ingstad» er under uttesting, mens den femte og siste, KNM «Tor Heyerdal», skal leveres fra verftet mot slutten av 2010.
Uansett bemanning – det er topp moderne krigsmaskiner Sjøforsvaret nå får. Fregattene kan gjøre en fart på 27 knop og har en rekkevidde på 4500 nautiske mil. Og når logistikkfartøyet er på plass, vil slagkraften bli enda større. Fregattene er et fullintegrert fartøykonsept med økt kampkraft, økt tempo i kamphandlingene og økt overlevelsesevne, i forhold til tidligere generasjoner. Det fungerer som en plattform hvorfra andre styrker kan bli dirigert, både på sjøen og i luften. For eksempel kan alle våpnene til et F-16 jagerfly styres fra operasjonsrommet i fregatten. Jagerflygeren kan konsentrere seg om å fly, mens fregatten ved hjelp av avanserte elektroniske hjelpemidler tar seg av målsøkingen og skytingen.
Fregattene er også utstyrt med det beste som fins av sensorer både for anti-luft, overflate og anti-ubåt, med både faste sonarer, slepesonarer og sonarer som senkes ned fra helikopteret. Hovedelementet i våpenutrustninger er missiler som kan presisjonsstyres, både for anti luft og overflate, samt anti-ubåt torpedoer som slippes fra helikopter.