Vibeke Holst er driftsleder i IceCo2.

Fjerner belegg uten tilgrising

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ifølge Vibeke Holst driftsleder i IceCo2, er tørrisblåsing relativt nytt i Norge. Likevel har den bergensbaserte bedriften omsatt for over 10 millioner kroner så langt i år. – Vi produserer tørris utfra Co2 som er gjenvunnet til industrielle formål, forteller hun.

Metoden har lenge vært brukt i utlandet, og nå er det flere riggselskap, fartøy og rederier som har tatt i bruk tørrisblåsing her hjemme også. Tørrisblåsing er en skånsom og effektiv form for fjerning av belegg.

– Vår primære virksomhet er å leie ut personale med spesialkompetanse innen tørris-blåsing med alt nødvendig utstyr for å utføre tørrisblåsing, forteller Holst.

Hun legger til at selskapet tilbyr markedet tørrisblåsing som kan benyttes til ventilasjonsrengjøring da tørris enkelt fjerner fett. Den er derfor også godt egnet til fjerning av oljesøl og hydrokarboner. Denne typen belegg kan ofte være en utfordring, da det blir mye gris ved bruk av kjemikalier og vann. Det slipper du med tørris. Tørrisen er

-78,5 grad. Når den når overflaten, kjøler den ned belegget som da krakelerer - i overgang fra fast form til gass trenger tørrisen inn under belegget og løsner det skånsomt. Dette termiske sjokket som oppstår er prinsippet bak tørrisblåsing - det kreves kompetanse, tørrisblåseutstyr og kompressor.

Kort nedetid

Den største fordelen, hevder hun, er at metoden er effektiv og nedetiden i industrien dermed blir kort. Mye omfattende vedlikeholdsarbeider kan derfor utføres på fartøyer og rigg mens det er drift. Holst mener løsningen er kostnadseffektiv på flere måter:

Demontering er unødvendig, da tørrisen kommer til over alt. Det blir ingen søl utenom selve belegget som fjernes. Med vanlig vedlikehold er tørketid, demontering og montering tidkrevende prosesser som man slipper med tørrisblåsing. Det er ingen mekanisk slitasje med tørrisblåsing. Belegg fjernes effektivt uten slitasje – gjenger og utstyr får derfor mye lengre varighet. Tørris etterlater ingen rest avfall som kan slite på gjenger og sealflater etter rengjøring, det blir heller ikke noe opprydning av avfall etter tørrisblåsing – vi samler kun opp belegget vi har fjernet. Dette kan enkelt fjernes og evt. deponeres om det er nødvendig. På båter og i industrien er det mye gris av sot iblandet olje og hydrokarboner som kan fjernes med tørris.

- På hurtigfartøyer vil man kunne minske drivstoff forbruket til det minimale med å fjerne ujevnheter på fartøyets skrog – med tørrisblåsing kan dette gjøres enkelt og effektivt uten å få store mengder spillvann som må samles opp, sier Holst.

Tørr prosess

Tørrisblåsing er en tørr prosess. Dette metoden kan derfor benyttes på elektronikk og sensitive områder. Når det gjelder rengjøring av tavleskap og betjeningspaneler må man tradisjonelt demontere mye for å gjøre det rent, men med tørris kan det blåses slik det står. HVAC rengjøring har god tradisjon for tørrisblåsing og dette har vært en av hovedinntektene til IceCo2 fra tidligere år.

- De siste to årene har vi funnet mange nye nisjer innen industri og ikke minst i forhold til vedlikehold på fartøyer – vi ser på denne bransjen som ekstremt spennende, avslutter Holst.