Bildet viser “Margrete Læsø” som rederiet ønsker å beholde som reserveferge, mens “Ane Læsø” skal selges når nybygget kommer i 2019. Foto: rederiet

Dansk tender på ny Læsø-ferge fra 2019

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det danske rederiet Færgeselskabet Læsø skal kontrahere en ny lng-elektrisk pendelferge med kapasitet for 600 pax og 180 pbe. Noe for norske verft, under vi?

Rederiet har én hovedferge på strekningen, M/F “Margrete Læsø” (1997, Nordsøværftet, loa 68,30 m, bredde 16,30 m, 589 pax/76pbe), som i sesongen suppleres av den eldre M/F “Ane Læsø” (1995, Ørskov Værft, loa 53,80 m, bredde 14,80 m, 440pax/76pbe).

Til dansk media har rederiet opplyst at nybygget skal være operasjonelt i 2019 og at det ene fartøyet skal betjene strekningen alene året rundt. Overfartstiden er halvannen time i relativt åpent farvann.

Når det gjelder valg av skipstype forteller Færgeselskabet Læsø at man skjeler til den nye Samsø-fergen (2015, Frantzisverftet, Hellas) som stort sett har de samme dimensjoner som nye Læsø skal ha.

M/F "Samsø", ny fra Hellas i fjor.