
Hva er best – høy eller lav oljepris?
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Hva er best – høy eller lav oljepris?
Noen rederier liker best høy oljepris, mens andre foretrekker lavest mulig. Sunnmørspostens overskrift sier “Ikke krisestemning for oljepriser” (underforstått dagens lave priser).
Det er da snakk om offshore rederiene på Nordvestlandet. Men siden utviklingen av bunkersprisen følger oljeprisen, er vel det normale for skipenes drift å ønske seg lavest mulige bunkerspriser?
Dette gjelder spesielt for handelsflåten som trader globalt – og gjerne med lange seilingsdistanser. Bunkersutgiften har etter hvert blitt en av de største postene for de som opererer skipene, og selv små variasjoner kan gi store utslag.
For rederiene gjelder dette naturligvis når de gjør forretninger på “reise-basis”. Hvis skipet chartres ut på time charter, er det befrakteren som betaler, og som derfor nyter godt av det hvis prisene faller slik som i dag. Men sett fra rederienes side skulle da lavere priser for bunkers i teorien kunne bety at befrakterne kan betale høyere hyrer.
Prisen for bunkers av kvalitet 380 CST har for året hittil ligget i gjennomsnitt på ca. $575 per tonn for levering Rotterdam. Igår ble prisen notert til $445. Det sier ganske mye om utviklingen de siste ukene.
Poenget med Sunnmørspostens artikkel er naturligvis påvirkningen som fallende priser vil kunne ha på utviklingen innen letevirksomhet og produksjon av olje.
En viktig grunn til lavere priser er den store produksjonen i USA av olje og gass fra skifer. For utvinningen fra mange av disse feltene snakkes det om break-even på $75 per fat. Skulle en slik pris bli til virkelighet (i dag Brent ca. $87), kan det bety langsommere utvikling av skiferfelt. Men for offshore rederiene innebærer det også at planlagte oljeutvinninger kan bli utsatt.