Batterisystemene skal installeres om bord på MF «Hjørungavåg» og MF «Jotunheim», som skal bygges om til elektrisk drift og settes i operasjon i Geirangerfjorden fra sommeren 2026.

Sikrer sin første batterikontrakt

Leverer 17 MWh batterisystemer til elektrifisering av ferger i Geirangerfjorden.

Nereida Energy AS har inngått sin første kontrakt for leveranse av maritime batterisystemer. Avtalen gjelder levering av batterisystemer med en samlet kapasitet på 17 MWh til Frydenbø Elmarin, for elektrifisering av to ferger eid av Vestlandske Trafikk.

Dette skriver de i en pressemelding.

Batterisystemene skal installeres om bord på MF «Hjørungavåg» og MF «Jotunheim», som skal bygges om til elektrisk drift og settes i operasjon i Geirangerfjorden fra sommeren 2026. Geirangerfjorden er en del av UNESCOs verdensarv, og fra januar 2026 innføres det krav om nullutslippsfartøy i området.

Ifølge pressemeldingen omfatter leveransen to LFP-batterisystemer. MF «Hjørungavåg» skal utstyres med et system på 12,7 MWh, mens MF «Jotunheim» får et system på 4,4 MWh.

Viktig milepæl

Administrerende direktør i Nereida Energy, Geir Bjørkeli, omtaler kontrakten som en viktig milepæl for selskapet.

– Dette er en stor dag for Nereida Energy. Vår første kontrakt er ikke bare en milepæl for selskapet, men også et bevis på at vår strategi om å bygge tillit, være åpne og skape langsiktige relasjoner har stor verdi i det maritime markedet, sier Bjørkeli i pressemeldingen.

Kommersiell direktør i Nereida Energy, Pål-Ove Husøy, trekker frem betydningen av prosjektet for selskapets videre posisjonering.

– Dette prosjektet gir oss muligheten til å demonstrere vår kompetanse og teknologi i et av verdens mest ikoniske maritime miljøer. Dette gir oss et viktig momentum i markedet, nå er vi i gang, sier Husøy.

Stort steg

Også Frydenbø Elmarin fremhever samarbeidet. Administrerende direktør Geir Gustad sier selskapet ser positivt på prosjektet.

– Elektrifiseringen av ferger i Geirangerfjorden er et stort steg mot en mer bærekraftig fremtid for norsk maritim sektor. Nereida Energy har vist en imponerende vilje til samarbeid og leveranse, sier Gustad.

Nereida Energy leverer batteri- og energilagringsløsninger for maritime og offshore applikasjoner, mens Frydenbø Elmarin er leverandør av elektriske og hybride fremdriftssystemer og er en del av Frydenbøgruppen.