Hamburg ønsker velkommen til verdens største skipsfartsmesse!

– Finansiering, miljø og offshore er årets temaer– SHIP OF THE YEAR-prisen deles ut 8. september

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I september er Hamburg og SMM igjen sentrum for verdens shippingaktører. Når messen åpner sine porter tirsdag den 7. september forventer arrangøren at mer enn 50.000 mennesker fra vel 100 land besøker SMM 2010 frem til den stenger fredag 10. september.
Det enorme messearealet har vært utsolgt i mange måneder og de besøkende kan oppdatere seg på produkter og tjenester fra over 2000 utstillere. Disse utstillerne representerer på sin side mer enn 50 forskjellige nasjoner.

Med skipsbyggingsindustrien som plattform vil profesjonelle aktører fra rederisiden, myndighetsorganer, klasseselskaper og utstyrleverandører benytte SMM 2010 til informasjonsinnhenting, nettverksbygging og handel. Vi er ikke kjent med det totale beløp som det blir handlet for i løpet av messedagene, men den er utvilsomt av stor betydning for hele den maritime næring.
Like viktig er muligheten messen gir for ansikt-til-ansikt treff. Den tillitt slik relasjonsbygging underbygger er av forretningsmessig betydning for alle involverte.
“Going greener”
På en pressekonferanse tidligere i sommer fikk vi høre at SMM i år blir enda “grønnere” enn for to år siden. Selv om messen i ’08 også hadde et bevisst miljøfokus og fremtiden fortsatt virket rimelig lyseblå, ramlet verdensøkonomien sammen vel en uke etter at messen var avsluttet.
– Vi stilte oss spørsmål om nedturen i finansmarkedene og verdensøkonomien ville umuliggjøre det å arrangere SMM i 2010, fortalte Bernd Aufderheide, CEO, Hamburg Messe und Congress GmbH (HMC) til Skipsrevyens redaktør Asle Strønen. – Men oppturen kom raskere enn vi turde håpe på, og allerede i fjor høst merket vi at det kunne bli for lite utstillingsareal i forhold til behovet.
Som øverste sjef i HMC gleder han seg selvsagt over at “utsolgt”-skiltet kan hentes frem igjen. Samtlige 87.000 kvm er belagt, i tillegg kommer utendørsanleggene. Men han er også opptatt av at størrelse alene ikke er det viktigste for de mange tusen besøkende. – Kvaliteten på utstillerne må også være på topp, sa Aufderheide. SMM-sjefen poengterer at nettopp dette aspektet er av svært stor betydning når det gjelder SMMs renommé.
HMC fokuserer i år på tre temaer:
Finansiering, miljø og offshore
Finansiering innleder hele årets arrangement med et symposium mandag 6. september – Ship Finance Forum. I år er tredje gang dette forumet, som er et samarbeidsprosjekt mellom Financial Times Deutschland og HMC, arrangeres. Årets forum har tittelen “The Future of Ship Finance – Crises and Chances”.
Miljøaspektet ivaretas med fokus på “grønn teknologi” og “grønne produkter”. IMO setter standarder som verft og leverandørindustri må følge. Målet er selvsagt å redusere skadelige utslipp og øke miljøvennlighet innen skipsbygging og -operasjon. Industriens siste teknologiske høydepunkter blir spennende “trekkplastre” for de mange besøkende på SMM.
“SMM Offshore Dialogue” er en workshop over to dager, 8. og 9. september, hvor nye perspektiver for næringen presenteres. I detalj skal første dag omhandle “Oil & Gas Dialogue”, mens dag 2 tematiseres mellom “Deep Sea Mining Dialogue” og “Offshore WindEnergy Dialogue”.
Bernd Aufderheide forklarte at Deep Sea Mining-seksjonen vil gi et overblikk over hvilke energiressurser som er tilgjengelig hvor i verden, tilgjengelige teknologier for uttak og hvilke løsninger som kreves for fremtiden.
Med hensyn til Offshore WindEnergy-temaet la han vekt på at dette representerer en stor mulighet for verftsindustrien. – Også de tradisjonelle skipsutstyrsprodusentene har kompetanse som er attraktiv for utvinning av vindenergi, mente Bernd Aufderheide og presiserte at det tyske Finans- og teknologidepartementet bidrar med betydelig midler til denne workshop’en.
Verdensledende
At SMM anses som verdensledende speiles i den internasjonale oppmerksomheten messen blir til del. Både China State Shipbuilding (CSSC) og China Shipbuilding Industry Corp. (CSIS) har massiv tilstedeværelse. Det samme har mange andre kinesiske virksomheter, og Aufderheide beklager at HMC ikke maktet å innfri Kinas plassbehov fullt ut.
Selvsagt er også Sør-Korea sterkt tilstede. Korea Shipbuilders’ Association (KOSHIPA) med verftsgrupperinger som Hyundai Heavy Industries (HHI) og Samsung Heavy Industries (SHI) vil gjøre sitt for å oppnå de besøkendes gunst. Vi vet også at JSMEA, Japan Marine Equipment Association, planlegger en omfattende stand. Pipavav Shipyard Ltd. som er Indias største og mest moderne skipsverft blir å treffe, og det samme gjelder en rekke andre indiske selskaper. Arab Shipbuilding and Repair Yard, Bahrain er en nykommer på messen. Det samme er Papa New Guinea Dockyard Ltd. som allerede bygger LNG tankere.
Tyrkia planlegger en sterk tilstedeværelse med en stand på over 500 kvm. Solid plassert blant verdens Top Ten-skipsbyggere skal også landets skipsutstyrsindustri vise ansikt på messen. Disse kommer til å fordele seg mellom denne standen og den tyrkiske paviljongen som er plassert et annet sted.
Kanskje er det interessant for noen av våre lesere å høre om hvilke land som har flest utstillere med seg til Hamburg: På topp står Tyskland, etterfulgt av Nederland, Norge, Storbritannia, Italia, Finland og Kina. Nederland legger alene beslag på nær 4000 kvm. utstillingsareal.
– Vi gleder oss over at det er ca. 180 nye utstillere på SMM i år, sa Bernd Aufderheide og forsikret at de besøkende vil bli presentert for mange innovasjoner på messen.
I alt blir det bygget 30 nasjonale paviljonger på årets messe, hvor blant andre Sverige og Singapore er med for første gang.
SHIP OF THE YEAR 2010
Skipsrevyens anerkjente Årets Skip-arrangement blir også i år lagt til Hamburg og SMM. – Juryen konkluderer i disse dager og statssekr. Rikke Lind i Nærings- og handelsdepartementet vil igjen forestå den høytidelige prisoverrekkelsen til skip, rederi, designer og byggeverft, forteller jurymedlemmene Rolf Sæther, Birger Skår og Asle Strønen.
– Vi har et meget godt samarbeid med Norske Maritime Eksportører og Halvard Olafsen som legger alt til rette for at det skal bli et verdig arrangement onsdag 8. september, understreker de tre jurymedlemmene.
Juryen oppfordrer både utstillere og besøkende til å delta på prisoverrekkelsen. Midt i vrimleområdet i Den norske hallen vil Rikke Lind kl. 13.00 “slippe” nyheten om hvilket skip som i år har vunnet prisen SHIP OF THE YEAR.