Illustrasjon: Willhelmsen

«Topeka»-prosjektet i fare

Bergens Tidende skriver torsdag at  Eviny, Equinor og Air Liquide skrinlegger planene om en stor fabrikk på Mongstad som skulle produsere flytende hydrogen. Det kan også føre til at Wilhelmsens «Topeka»-prosjekt er i fare.

Publisert Sist oppdatert

- Dette er trist for oss som har jobbet hard med dette hydrogenprosjektet i mange år, men nå har vi i realiteten bestemt oss for å stoppe Aurora-prosjektet, sier Bjørn Sundland til avisen

Han har vært Evinys prosjektleder for hydrogensatsingen som er et samarbeid med Equinor og Air Liquide. 

Han forklarer at markedet for prestisjeprosjektet ikke var moden nok enda. De har ikke klart å finne kunder nok til hydrogenet som skulle produseres på Mongstad. Årsaken forklarer han med at prisen på hydrogen, med dagens virkemiddelapparat, blir for høy i konkurranse med fossilt drivstoff. 

Som en konsekvens av at de tre partnerne avslutter prosjektet kan det føre til at også Wilhelmsens «Topeka»-prosjekt står i fare. Det bestod av to hydrogendrevne lasteskip som skulle gå i rute mellom Stavanger og Kristiansund, og fylles på Mongstad. Prosjektet har fått 219 millioner i støtte fra Enova.  

Til Bergens Tidende sier Steinar Madsen, direktør i Topeka, at dette kan fort ende med at Topeka base til base blir skrinlagt.  

- Nå blir det ikke tilgang til flytende hydrogen som drivstoff fra fabrikken på Mongstad som planen var. Men det er fortsatt behov for utslippsfri transport mellom forsyningsbasene og mellom byene på Vestlandet. Vi vurderer derfor om base-til base prosjektet kan videreføres med et annet utslippsfritt drivstoff fra andre leverandører, sier han.  

Bjørn Sundland utfordrer nå myndighetene.

– Skal vi i gang med stor produksjon av flytende hydrogen, må vi ha et bedre virkemiddelapparat som minsker risikoen, sier han.