«NKT Victoria» er Ship of the Year 2017

"NKT Victoria"

Kleven Verfts byggenummer 372, “NKT Victoria” er vinner av Ship of the Year 2017. 

Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie stod for overrekkelsen av prisen til CEO i NKT Michael Hedegaard Lyng, kaptein Svein Ole Sæther, CEO i Salt Ship Design, Arne Stenersen, og CEO i Kleven, Ståle Rasmussen i nærvær av H.K.H Kronprins Haakon Magnus.

Fartøyet ble kontrahert av ABB i september 2015, men ble overlevert til eier NKT HV AS med blåmalt skrog, som følge av NKTs oppkjøp av ABB HV Cables i september 2016.

Fartøyet er av Salt Ship Designs SALT 306-design.

– Dette synes vi var veldig stas, og det betyr veldig mye for de ansatte, for de som har vært med skapt dette. Det er stolthet og troen på at man er med på noe som blir lagt merke til, sier Arne Stenersen i Salt Ship Design til skipsrevyen.no.

Stenersen forteller videre at fartøyet er designet rundt kabelleggeren, og at han tror det er første gang de har arbeidet med et kabelleggingsselskap som har hatt en skipsingeniør som prosjektleder. Et samarbeid Stenersen beskriver som interessant.

– Dette banebrytende fartøyet vil komplettere vårt oppsett for prosjektutførelse og befester vår posisjon som en ledende global leverndør av kabelløsninger, sier Hedegaard Lyng i NKT.

Juryen begrunner valget med at ”NKT Victoria” er ett av verdens mest avanserte kabelleggingsfartøy, med flere nyvinninger som DP3-system, unik DC-grid og et sekspunkts fortøyningssystem som gjør det mulig å manøvrere der de fleste andre dypvanns kabelleggingsfartøy ville gitt opp.

Kleven-sjefen ble positivt overrasket over at verftet nå har vunnet sin første Ship of the Year-pris. – Det var overraskende, det er første gangen Kleven vinner, og det setter vi veldig stor pris på. Det er en annerkjennelse til alle som har jobbet med prosjektet.

(saken fortsetter under videoen)

Byggeverftet, Kleven Verft i Ulsteinvik er en del av det familieeide konsernet Kleven, bestående av Kleven og Myklebust Verft . Konsernet har de senere årene investert tungt i automatisering og robotisering i deler av skrogproduksjonen som har gjort det mulig å hente hjem store deler av byggeprosessen. Verftets ordrebok består i dag av 16 nybygg til en samlet verdi på over 9 milliarder kroner.

Juryen består av Sturla Henriksen, administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Lars Gørvell-Dahl, maritim bransjesjef Norsk Industri og ledes av Skipsrevyens redaktør Asle B. Strønen.

DEL