Tapte over en halv milliard i 2022
Til tross for økte inntekter tapte Havila Kystruten mer enn 500 millioner kroner i 2022.
Selskapet endte med et resultat før skatt på -570 millioner kroner i 2022, mot -78 millioner året før
På den andre siden økte inntektene til selskapet betydelig. Fra 36 millioner kroner i 2021 til 332 millioner kroner i fjor. Driftsresultatet endte til slutt på -305 millioner kroner.
I en børsmelding mandag kveld skriver selskapet at driftskostnadene fortsatt preges av oppbyggingsfase med betydelige lønns- og driftskostnader knyttet til opplæring og trening av mannskaper før alle skipene kommer i drift, høye LNG-priser og juridiske kostnader i forbindelse med sanksjoner og refinansiering.
I fjerde kvartal i fjor endte selskapets resultat i -237 millioner kroner, sammenlignet med -54 millioner kroner samme kvartal året før.
- Havila Kystruten seilte 4. kvartal med to skip i rute, «Havila Capella» og «Havila Castor». Belegget for perioden bærer fortsatt preg av usikkerhet og kanselleringer fra flere turoperatører, skriver selskapet.
Les også:
-
- En ny måte å tenke rekruttering på
Ideen om å ta med 50 studenter om bord på Havila Kystruten, kom fra HR og QHSE-ansvarlig i HAV Group, Frank-Levi Kvalsund under Tekna-dagene.
-
Lysere utsikter etter krevende år for Havila og Hurtigruten
Da «Maud» fikk blackout og skader under uværet i Nordsjøen 22. desember, var det en av mange prøvelser de siste år for både Hurtigruten Group og Havila Kystruten.
-
Sunnmøring blir ny markedsdirektør i Havila Kystruten
Havila Kystruten styrker ledergruppen sin med ansettelsen av Mette Øyen som ny markedsdirektør. Samtidig starter Aleksander Røynesdal i rollen som ny finansdirektør.
-
Kansellerer alle avganger nord for Harstad
Mye vind og dårlig vær langs norskekysten vil påvirke avgangene til Havila Kystruten de neste dagene.
-
Judith gler seg til si første jul om bord i det nye skipet
«Havila Polaris» og «Havila Pollux» ble levert til Havila Kystruten i august, og september var første måned med full drift av alle fire skip langs norskekysten for selskapet.
-
Det må stilles strengere miljøkrav i neste kystruteanbud
Ada Martine Jacobsen i Maritme CleanTech skriver i et leserinnlegg i Bergens Tidene 2. desember at "Verdens vakreste sjøreise må også bli den grønneste". Havila Kystrutens administrerende direktør Bent Martini følger opp med dette innlegget: