«Grampian Kestrel» er ett av flere fartøy North Star har inngått kontrakt med VARD.

North Stars nye CSOV er døpt

Vard presentere skipet «Grampian Kestrel» til North Star. Fartøyet ble formelt navngitt i en seremoni på Vard Langsten.

I en pressemelding fra Vard kommer det frem at «Grampian Kestrel» er ett av flere fartøy North Star har inngått kontrakt med Vard, og det første av to CSOV-er som skal leveres til North Star i år.

I pressemeldingen står det at «Grampian Kestrel» er en svært allsidig plattform for alle støtteoperasjoner for havvindparker, med fokus på logistikk om bord, komfort, stor lagringskapasitet og overlegen funksjonsdyktighet.

VARD 4 22 designet er utviklet av Vard Design i Ålesund i nært samarbeid med North Star. North Stars design er forberedt for fremtidig drift på metanol, noe som gir et bærekraftig alternativ. Videre er Grampian Kestrel utstyrt med et høyt fungerende daughter craft med plass til ett til i tillegg for å kunne tilpasse driften til kundenes behov.

Fartøyet er utstyrt med teknologi fra Vard Electros fleksible SeaQ-portefølje, som dekker løsninger for strømforsyning, kontroll, bro og navigasjon, og kommunikasjon. Ved å utnytte batteriteknologi for hybridoperasjoner, legger SeaQ-leveransen til rette for smart og energieffektiv drift for å redusere utslipp og drivstofforbruk.

Fra venstre – CEO i Vard Cathrine Kristiseter Marti, verftsdirektør på Vard Langsten Odd Henrik Iversen, CEO i North Star Gitte Gard Talmo, gudmor Indu Vaidya, kaptein på Grampian Kestrel David Wallace og blomsterpike Anna Blindheim Johnsen

Grampian Kestrel er et fartøy med spesifikasjoner som kan støtte alle aspekter av vindparkens livssyklus, og som tilbyr innkvartering og logistikk for å støtte bygge- og igangkjøringsarbeid av parkene.

Høyeste klassifisering for støy og vibrasjon

Grampian Kestrel for North Star har mottatt Lloyds høyeste klassifisering for støy og vibrasjon, CAC1.

Dette setter en ny global standard for arbeidsforholdene offshore. De strengeste komfortklassifiseringene gjenspeiler Vards og North Stars dedikasjon til helse, sikkerhet og velvære til sjøs. Det sikrer best mulig temperaturregulering om bord, reduserer støy og vibrasjoner i hele fartøyet, og innvirker direkte på mannskapets velferd.

Teknisk informasjon:

• Lengde ca 95 meter og bredde 19,5 meter.

• Trinnløst walk-to-work system med kapasitet for arbeid mellom 17 – 32 meter over havoverflaten

• Topp moderne DP2 posisjonerings- og stabiliseringssystem

• Rom for to daughter crafts

• Maximum transit fart på 14 knots

• Hybrid power

• 95 lugarer for 111 personer om bord 

I 2021 bestilte North Star fire nye SOV-er (Service Operation Vessels) fra Vard.

– «Grampian Kestrel» markerer nok en milepæl i strategien vår om å gjøre North Star til en ledende SOV-leverandør i Europa. Fartøyet er bygd for å betjene alle aspekter av en offshore vindparks livssyklus og har et kompetent North Star-mannskap for å sikre at vi leverer tjenestene våre til høyeste standard, sier Gitte Gard Talmo, CEO i North Star, pressemeldingen.

Lavt drivstofforbruk

CSOV-en har den nyeste skrogdesignen som er optimalisert for lavt drivstofforbruk og lav motstand, høy brukervennlighet og komfort. Designet er spesielt utviklet for North Star, med nye metanolklare hybridfremdriftsløsninger og et økt antall enkeltlugarer, noe som gir hotellkvalitetsinnkvartering for teknikerne som jobber i felten.

Med viktige fra Vard Electro og Vard Interiors, gjenspeiler dette fartøyet styrken til vår integrerte tilnærming og vårt langvarige partnerskap med North Star.

– Vi ønsker «Grampian Kestrel» og mannskapet hennes all mulig lykke på de syv hav, sier CEO i Vardgruppen, Cathrine K. Marti.

Skroget til «Grampian Kestrel» er bygd ved Vard Shipyards Romania – Braila, og hun er utstyrt, testet og levert fra Vard Langsten i Norge.