- Den kanskje viktigste årsaken til at norske maritime eksportører taper markedsandeler er at de ikke får den samme støtte til markedsføring som i våre konkurrentland sier Prytz. Foto: Sigbjørn Larsen..
- Den kanskje viktigste årsaken til at norske maritime eksportører taper markedsandeler er at de ikke får den samme støtte til markedsføring som i våre konkurrentland sier Prytz. Foto: Sigbjørn Larsen..

Taper markedsandeler

 – Mens våre konkurrentland kan dekke opp til 50 prosent av kostnadene for sine lands maritime leverandører til viktige internasjonale messer, så dekker Norge ingenting, sier Erlend Prytz i NME til Skipsrevyen.

Publisert

- Når NME tar med seg f.eks. 50-60 norske selskaper til Marintec (en av verdens største og viktigste  shippingmesser) i Shanghai, Kina, mottar vi ingen støtte fra det offentlige virkemiddelapparatet, forteller administrerende direktør i Norske Maritime Eksportører Erlend Prytz. Dette  gjelder enten det er ren finansiell støtte for messedeltagelse, støtte til andre aktiviteter forbundet med messen som B2B-møter, nettverkseventer, matchmaking eller annet, eller i og for seg støtte til lignende aktiviteter utenom messene som vi jo også arrangerer.  

- Mange av våre søsterorganisasjoner mottar mye støtte, enten direkte til messedeltagelse eller andre aktiviteter, fremholder Prytz. Tyskland, Danmark, England og Singapore, for å nevne noen, gir mye støtte til våre søsterorganisasjoner. Den kan være helt opp til 50% av totalkostnaden ved en messedeltagelse. Dette opplever vi som svært konkurransevridende. Vi har tatt det opp med statsråder, statssekretærer,  opposisjonspolitikere, byråkrater og virkemiddelapparatet i Norge og søkt støtte, så langt uten å lykkes. Selv om vi ikke har lykkes så har vi, gjennom disse møtene med politikerne, fått plassert NME, medlemmene og næringen bedre på kartet. Og vi har fått betydelig økt forståelse for hva vi står for, og ikke minst hva vår næring betyr for verdiskapning og sysselsetting i Distrikts-Norge. 

Taper markedsandeler 

Bli abonnent hos Skipsrevyen.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Skipsrevyen.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

199,-

per måned. Første måned 4,-

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Bedrift

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP