28 år gamle HMCS «Fredericton» er et av fartøyene som nærmer seg behov for utskiftning eller fornyelse. Foto: Lt(N) Jennifer Fidler, Royal Canadian Navy Public Affairs
28 år gamle HMCS «Fredericton» er et av fartøyene som nærmer seg behov for utskiftning eller fornyelse. Foto: Lt(N) Jennifer Fidler, Royal Canadian Navy Public Affairs

Store muligheter i Canada

Den canadiske marinen og kystvakt har et stort fornyelsesbehov, der flere av fartøyene er mer enn moden for fornyelse. Det kan skape store muligheter for norsk maritim leverandørindustri, hvis de kjenner sin besøkelsestid.

Publisert

I den canadiske kystvakten har nå fartøyene en snittalder på over 35 år, og det er et stort behov for en fornyelse. Derfor har regjeringen i landet startet et nybyggingsprogram som har en tidshorisont på 20 - 30 år, med en verdi på rundt 250 milliarder norske kroner. 

Dette kan gi den norske maritime leverandørindustrien store muligheter, mener Innovasjon Norges direktør i Toronto, Øyvind E. Haga. 

- Canada har ikke bygd store fartøy i noen skala på over 20 år så de har begrenset kapasitet og kompetanse på en del områder. Canadiske myndigheter ser derfor muligheten til å slå to fluer i en smekk: 1. få en etterlengtet fornyelse av flåten og 2. reetablere en oppegående skipsbyggingsindustri i Canada, sier Haga til Skipsrevyen. 

Bli abonnent hos Skipsrevyen.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Skipsrevyen.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.
Min side

Kjøp abonnement i vår nettbutikk her

Nettbutikk