Servogear Ecoflow Propulsor dekker maskinerier fra 300 til 4000 kw og fart opp til 50 knop.

Servogear Ecoflow Propulsor

Bedriften på Bømlo stiller tydeligvis sterkt i konkurransen om gear/propell leveranser til det aktive hurtigbåtmarkedet. Typisk for disse kan nevnes passasjerkatamaraner som er bygget ved Brødrene Aa i Hyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Noen av båtene som ble bygget i 2007 ved verftet med Servogear utstyr, er «Fjordfart» for Stavangerske Lokal, «Fjorddrott» for Fjordservice, «Rygerfonn» for L. Rødne & Sønner og «Øyservice» for Flora Skyssbåt.
Men også «Tranen» levert fra Fjellstrand til Tide Sjø hadde Servogear leveranser, og det samme var tilfellet med «Tedno» bygget ved Oma Baatbyggeri og «Flotta Lass» som Måløy Verft leverte i oktober til Talisman Energy (UK) Ltd., Aberdeen.
I 2008 ble «Miljødronningen II» levert fra Fjellstrand med gear, propeller og ror fra Servogear.
Bedriften leverte også utstyr til fem 41,5 meter / 449 passasjerer katamaraner som ble bygget i Nederland for tyrkisk regning. Her var fremdriftssystemet basert på Servogear Super Slow Running Propellers.
En Servogear Ecoflow Propulsor leveranse består gjerne av CP propell system, reduksjonsgear, effekt ror og propell tunneler. Fordelene ved fremdriftssystemet synes mange. Løsningen gir økonomisk operasjon og besparelser for rederiet uten at det går ut over farten. Bunkersforbruket reduseres, og det samme er tilfellet med miljøutslippene.