Fra venstre: Verftsdirektør på Vard Brattvåg og Vard Søviknes, Arnt Inge Gjerde, chief på Rem Power, Eivind Eik, gudmor, Christin Engh, kaptein på Rem Power, Glenn Gåsø, CEO Rem Offshore, Lars Conradi Andersen. Foran står blomsterpike Elida Giske Ingjerd.

Christin døpte «REM Power»

Dette er den første av to CSOV-er VARD leverer til Rem Purus. - Fartøyet «REM Power» er en maritim pionér innen grønne og teknologiske løsninger, uttaler VARD.

Publisert Sist oppdatert

12. mai ble «REM Power» døpt. Skipsdåpen fant sted i Ålesund sentrum, på kaia foran VARDs hovedkvarter.

Dette er den første av to CSOV-er VARD leverer til Rem Purus.

- Fartøyet «REM Power» er en maritim pionér innen grønne og teknologiske løsninger. CSOV-ene er skreddersydde for service- og vedlikeholdsoperasjoner på havvindparker over hele verden. VARD 4 19-designet er utviklet av Vard Design i Ålesund, og er en svært allsidig plattform for alle støtteoperasjoner for havvindparker, med fokus på logistikk om bord, sikkerhet, komfort og overlegen funksjonalitet. Fartøyet er utstyrt for å yte tjenester under både bygging, drift og vedlikehold av offshore vindparker, skriver VARD i en pressemelding.

CEO i REM Offshore, Lars Conradi Andersen er svært fornøyd med resultatet:

- Vi har lagt stor vekt på å utvikle et attraktivt og framtidsrettet fartøy med lave utslipp sammen med Vard, og har blant annet forberedt det for å nullutslippsoperasjon gjennom lading til havs. Det er er derfor svært gledelig å konstatere at «REM Power» er levert på tid og går rett på jobb i et godt marked. Markedsutsiktene ser bra ut fremover i alle våre segmenter, og Rem er godt posisjonert med den mest moderne og energieffektive flåten i bransjen.

«REM Power».

Den første

«REM Power» skal jobbe i fornybarmarkedet, først for Asso Subsea en periode før det skal på en lengre kontrakt for energiselskapet RWE. Rem Offshore har med britiske Purus Marine på eiersiden i sin vindsatsing.

Fartøyet er utstyrt med et dieselelektrisk og batterihybrid fremdriftssystem som er designet for svært fleksibel og drivstoffeffektiv drift. Det er satt av stor plass på fartøyet for å kunne oppgradere eller konvertere til nullutslipps energikilder.

«REM Power» er det første testfartøyet som deltar i Ocean Charger-prosjektet – et prosjekt der VARD og partnere arbeider for å utvikle en maritim verdikjede for havvind med offshore energioverføring. Ved å koble fartøy til strømnettet i vindparken/havna, og lade batteriene jevnlig, er målet å drifte fartøyet med et minimum av ekstra energikilder. Prosjektet er støttet av regjeringens Grønn plattform-initiativ.

Fartøyet er den første CSOV-en som leveres med Vard Electros SeaQ integrerte brosystem. SeaQ-broen er den mest avanserte innen brointegrasjon, og har en utvidet arkitektur. Broen benytter en kombinasjon av VARD-utviklede integrasjonsløsninger som er kombinert med berøringsskjermer for å samle ulike system i én operatørstasjon. Systemet har fullfunksjons oppsstarts- og kontrollfunksjoner om bord.

«REM Power» blir det første fartøyet i verden som utstyres med VARDs datterselskap SEAONICS' ECMC-kran (Electric Controlled Motion Compensated), noe som sikrer effektiv og fremtidsrettet drift. Dette systemet gjør det mulig å alltid holde lasten nær kranspissen fra dekksnivå til TP-plattformen. Den nye og innovative kranen sikrer rask og sikker lastoverføring.

Innovativt pionerprosjekt

«REM Power» er først i verden til å være utstyrt med Kongsberg Rim azimut propeller som hovedfremdrift. Dette er en propell-variant kan roteres fritt til en vilkårlig horisontal vinkel. Disse gir fartøyet langt bedre manøvrerings-egenskaper. Permanente magnetmotorer gir en kompakt, svært responsiv og energieffektiv thruster, samtidig som drifts- og servicekostnadene holdes lave. Thrusterne kan også bidra til bevegelsesdemping i DP-operasjoner.

Videre er fartøyet utstyrt med Kongsberg RIM DRIVE tunnelthruster som gir høy hydrodynamisk effektivitet, og lite støy og vibrasjoner.

CEO i VARD, Alberto Maestrini gleder seg til å se «REM Power» i drift:

- Vi er stolte av å være en del av dette svært innovative pionerprosjektet og den foretrukne partneren for Rem Purus. Vi har lovet å bidra til det grønne skiftet, og med dette prosjektet øker vi hastigheten gjennom våre innovative løsninger og klargjøring for nullutslipps energikilder - og vi sikrer fremtidsrettet og effektiv drift gjennom bro-og kranløsningene på fartøyet. VARD fortsetter mot målet om å legge til rette for bærekraftig virksomhet til sjøs sammen med våre kunder og partnere.

Neste fartøy leveres i 2024

Skroget til «REM Power» ble bygget ved Vard Braila i Romania og utrustet og ferdigstilt ved Vard Søviknes i Norge. Fartøyet er nå på sine siste tester før det blir levert og skal i drift.

Det andre fartøyet skal bygges og leveres av Vard Vung Tau i Vietnam, med planlagt levering i 2024.

«REM Power» er 85 x 19,5 m med lugarer for opptil 120 personer, inkludert 93 vindmølleteknikere og et mannskap på opptil 27.