Ny løsning for proaktiv skrogrensing
Jotun og Kongsberg Maritime har gått sammen om å utvikle env skrogrenseløsning designet for å gi full operasjonell fleksibilitet som samtidig reduserer karbon- og miljøfotavtrykket, melder Konsberg Maritime i en pressemelding.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Den nye kompakte og grønne rengjøringsmaskinen Jotun HullSkater er en del av Jotun Hull Skating Solutions.
- Produktet er den første løsning spesielt utviklet for proaktiv skrogrensing på skip og gjør det mulig å redusere de årlige drivstoffkostnadene med rundt 35 millioner kroner og klimagassutslippene med 12,5 prosent, skriver Konsberg.
Bærekraftig løsning
Rengjøringsmaskinen bruker Konsbergs globale kommunikasjonsinfrastruktur og Kognifai sky-løsning, som begge bidrar til å fjerne ytelsestapet forårsaket av begroing og eliminerer behovet for avfallshåndtering, ifølge selskapet.
Den nye rensemaskinen kan inspisere og rense et 10 000 kvadratmeter stort skrog i løpet av to timer.
- Som en fast del av besetningen vil den alltid stå klar til å rense alle former for begroing på skroget, dette vil ifølge selskapet redusere vannmotstanden, drivstoffkostnadene og klimagassutslippene betraktelig.
- Den perfekte partneren
Kongsberg Maritime har siden 2015 vært Jotuns strategiske partner på HullSkater-prosjektet og har bidratt med teknologi og kunnskap innen fjernstyring, skybasert datalagring, batteriteknologi, akustikk og komposittmaterialer.
Kongsberg Maritime er ansvarlig for industrialiseringen og produksjonen av produktet. I denne forbindelsen er det opprettet produksjons- og servicelokaler nær selskapets Sensor & Robotics lokasjon i Horten.
- Kongsberg Maritimes ekspertise innen undervannsrobotikk, fjernkommunikasjon og datahåndtering, i tillegg til deres dedikasjon for bærekraft i alle ledd, gjorde dem til den perfekte partneren for oss i utviklingen av produktet, sier Alfie Ong, visepresident i Jotun Marine Coatings.
Han mener at de sammen har utviklet en innovativ løsning som kommer til å revolusjonere shipping-industrien ved å gå fra tradisjonelle reaktive skrogrensemetoder, til en proaktiv tilnærming som vil sørge for at fartøyene opererer mer effektivt og bærekraftig.