Den nye ferja på Hvaler er bygget ved Måløy Verft, og skulle etter planen settes i drift 1. januar. Nå må den i stedet legges rett i bøyene, fordi ferjeleier, strøm og godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet mangler.

Ny ferje med drift til 550 millioner kroner legges rett i bøyene

Mangler fergeleier, strøm og godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet. Nå kan Østfold få ekstrakostnader på 76 millioner kroner. – Uproblematisk sier markeds-og kontraktsansvarlig i Østfold kollektivtrafikk Kjetil Gaulen.

Publisert Sist oppdatert

Norled vant anbudet på drift av den nye ferja til Hvaler, til en kontraktsverdi på 550 millioner kroner over 20 år. 

Men; den nye ferja kan ikke legge til på de gamle ferjeleiene og ettersom nye ferjeleier, landstrøm og godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet fremdeles mangler, må den nye ferja legges rett i bøyene. 

Ekstrakostnad på 13 millioner med nye ferjeleier

- Det er ingen dramatikk i dette, sier markeds- og kontraktsansvarlig i Østfold kollektivtrafikk, Kjetil Gaulen, til Båtmagasinet

I stedet har Norled blitt nødt til å kjøpe gamleferjen «Gravningen» fra ferjeselskapet Hollungen, for å kunne oppfylle sin del av kontrakten. 

- Dessverre så har det blitt ytterligere forsinkelser, så vi regner ikke med at de nye ferjene er klare før ved påsketider, sier Gaulen. De nye ferjeleiene har en foreløpig estimert ekstrakostnad på 13 millioner kroner.

Kan ikke garantere landstrøm

Landstrømanlegget som skulle bygges på Skjærhalden er heller ikke klart. 

- Norgesnett kan ikke garantere landstrøm til enhver tid. Enten vil det være 100 kilowatt eller 0, men da vil ferja kunne gå på diesel på de få dagene det vil skje at det ikke er tilstrekkelig strøm i nettet, sier Gaulen. 

Hvaler kommune jobber imidlertid med en mer permanent strømtilførsel med ny kabel fra Rød. Ny trafo og ladestasjon drar i vei med ekstrakostnader på 13,5 millioner kroner.

Må legge ned Lauer som anløpssted

For passasjerene som skal til Lauer får det nye ruteopplegget imidlertid store konsekvenser. Den nye ferja er ikke godkjent for fartsområde 3 der Lauer befinner seg. Dersom fergen skal gå dit, krever Sjøfartsdirektoratet ekstra sikkerhetsbemanning og mobbåt/redningsbåt ombord.

- Det jobbes nå med å få departementet med på å kunne seile på dispensasjon. Vi mener det er feil at Lauer ligger i fartsområde tre. Hvaler kommune tok initiativ i forrige uke til et møte med departementet om saken. Det blir likevel slik at vi nå må legge ned anløpsstedet på Lauer fra 1. januar. Passasjerer som skal dit kan dermed ikke lenger reise kollektivt, medgir Gaulen.

76 millioner kroner totalt - i verste fall 

Dersom man skal oppfylle vilkårene til Sjøfartsdirektoratet vil det beløpe seg til en ekstra kostnad på mellom 2-2,5 millioner kroner i året, opplyser Gaulen. 

Det betyr i så fall en ekstra kostnad på rundt 50 millioner kroner i løpet av kontraktsperioden, på toppen av de ekstra kostnadene som allerede har påløpt på rundt 26 millioner kroner til nye fergeleier og strøm. Disse kostnadene kommer i tillegg til de 550 millionene det allerede koster å drifte sambandet for de omlag 90.000 passasjerene som hvert år benytter seg av fergetilbudet på Hvaler. 

Dermed kan i verste fall Østfold fylkeskommune få ekstra kostnader på 76 millioner kroner. Da er opplagskostnadene for den nye fergen ikke medregnet. 

 - Det har ikke fylkeskommunen råd til, så derfor hadde vi ikke annet valg enn å nedlegge tilbudet til Lauer, sier Gaulen.