
Norges største snurper ombygget ved Fitjar Mek. Verksted
Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr 1/1971: «Endre Dyrøy» - Tidligere hvalbåt - kan laste 11 000 HL
Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den største snurpebåten i landet, «Endre Dyrøy», ble i juni overlevert til Georg Lokøy fra A.S. Fitjar Mek. Verksted. Inntil nå (august) er den riktignok størst, men vil i løpet av september få følge av en vel så stor, som for tiden er under ombygging ved Trønderverftet i Hommelvik, og i Austevoll er samme utvikling i gang med et annet fartøy.
«Endre Dyrøy», er en ombygd hvalbåt som Georg Lokøy fra Brattholmen i Fjell kommune kjøpte i fjor fra A.S. Thor Dahl i Sandefjord. Opprinnelig tilhørte den et nederlandsk hvalfangstselskap, men etter at den hadde gitt opp hvalfangsten, ble den solgt til A/S Thor Dahl. Den ble bygget i 1959 og var på 661 tonn dw. Så det er den tidligere «Thordr», som vel etter hvert kan sies å ha utspilt sin rolle, Lokøy nå har på feltet med sine to sønner ombord. Eivind, 24 år, er skipper og Gunnar, 22 år, er bas og har overtatt ansvaret for fisket. Eller som en smilende Georg Lokøy selv uttrykker det:
- Eg er for gamal til dette no, heile 47 år. Og “gutungane” har drive fiske sidan dei var femten-seksten år gamle og har fått trening og kunnskap som skal til for å greia dette.
- Den gamle «Endre Dyrøy» lasta berre 2000 hl og vart for liten til slutt, etter at me måtte fara lange vegar til havs etter fangst. Den nye kan me bruka kvar dag som helst der me har høve til å fiska og der det er fangst å finna.

Den tidligere «Endre Dyrøy», har Lokøy solgt til Karl Økland, Bremsnes, han bruker den til linefiske ved Shetland, og «Vikar I» er det nye navnet. Til fiskebåt å være ruver «Endre Dyrøy» godt på sjøen. Den er 206 fot lang, og 33 fot bred og dypg. er 18 fot (i riss). I ombyggingen inngikk ikke forlengelse, men derimot er den blitt hele 90 cm høyere, og lastekapasiteten er 11 000 hl - det være seg sild, makrell eller lodde. Av dette kan 3000 hl føres i tank med sikte på levering til konsum, og med full last blir det således 8000 hl løssild for levering til sildemel eller sildolje.
I en samtale med Skipsrevyen uttrykker Georg Lokøy seg meget tilfreds med Fitjar Mek. Verksteds arbeid, det har vært utmerket på alle måter. Marsjfarten er god, ca. 15 knop, og Lokøy berømmer også de to styrepropellerne, hver på 250 HK, som får båten til å så og si “snu på femøringen”.
Hovedmotoren er en Wichmann diesel type 7AX på 1750 HK ved 375 o/min. Ellers kan nevnes 14 toms fiskepumpe fra Karmøy, Triplex notvinsj og Brunvoll styrepropeller.

Det er lagt ned store summer i elektronisk utstyr ombord, hovedsakelig SIMRAD. Her finner man både fangstsonar og forskerlodd, foruten telefonisender , mottaker og VHF radiotelefon. Decca Navigator er vel etter hvert blitt en nødvendighet, så også ombord i «Endre Dyrøy», og autopiloten er fra Norsk Marconikompani.
Ombyggingsarbeidet tok 8 måneder, og kom alt i alt på 4,5 millioner kroner.
A/S Fitjar Mek. Verksted er nå i gang med nok en ombygging. Denne gangen er det M/S «Severin Roald» tilhørende Arthur Sævik og Sønner, og den ventes ferdig mot juletider, forteller Anton Vestbøstad ved verkstedet til Skipsrevyen. (Skipsrevyen nr 1/1971)