M/S

M/S "Valderøy"

Hyen-verftet Brødrene Aa AS leverte karbonfiber katamaranen «Valderøy» som sitt bnr. 286 til Boreal Sjø AS tidlig i januar 2017. Dette er det største av tre fartøyer Boreal kontraherte under ett ved verftet.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kledelig preget med den nye profilen - FRAM og tilhørende turkis farge på styrehuset - til Møre og Romsdals nye kollektivtilbud, ble M/S «Valderøy» satt i rute tidlig i januar 2017. Fra årsskiftet var det Boreal som overtok driften av de fire hurtigbåtsambandene det offentlige har ansvaret for i fylkeskommunen. Disse kontraktene har en varighet på åtte år og utløste bygging av fem nye båter.

Først ut var hurtigbåten «Godøy», bnr. 537 fra Oma Baatbyggeri, levert i november 2016 og satt i rute primo januar 2017 på strekningen Hareid, Ålesund og Valderøy. Denne er 35 meter lang med kapasitet på nær 300 passasjerer, og omtalt annet steds i denne utgave.

M/S «Valderøy»

M/S «Valderøy» er en hurtiggående passasjerkatamaran utført i karbonfiber sandwich/vinylester byggemateriale og tilfredsstiller regelverket etter Fartsområde 4, IMO High Speed Code, Category A. IMO nr. er 9802619. Hun har kapasitet for 199 passasjerer og er således noe mindre enn «Godøy», men det gjenspeiler strekningen båten skal trafikkere.

Til Sunnmørsposten uttalte kaptein Rune Giskegjerde at båten i forhold til den som hun erstatter er roligere i sjøen, støysvakere, mer bekvem for passasjerene og har bedre manøvreringsegenskaper. Verftsdirektør Tor Øyvin Aa forteller at verftet har bygget ca. 60 prosent av alle hurtigbåter til det norske markedet de siste ti årene. – De fem siste årene har vi vært verdens største leverandør av hurtigbåter i segmentet 100 til 300 passasjerer, sier han.

Fremdriften besørges av 2 stk. MTU 10V2000 M72 CR dieselmotorer som hver yter 900 kW v/2100 o/min. Disse er koblet opp mot 2 stk. MJP 500 vannjet-anlegg via ZF 3000 reduksjonsgir. Generator er type John Deere 4045DFM50. Et Humphree interceptor-system støtter fartøyets stabilitet. Hovedmotorene er montert i hvert sitt skrog med grei tilgjengelighet for vedlikehold og servicearbeider.

Salong på hoveddekk er holdt i lyse farger med gode vindusåpninger. Her har passasjerene plass i romslige og komfortable stoler. En trapp forenfor midtskips på styrbord side fører opp til mannskapssalong med pantry. Herfra er et halvt dekk opp til romslig bro med godt utsyn og moderne navigasjonsfasiliteter.

Passasjerstolene er levert av West Mekan med dørkbelegg i salong fra Fjordesign og toalettsystemer fra Jets Vacuum. Evakueringssystemet er en leveranse fra Undertun. Brannslokkesystem i maskinrom er med inertgass av type Novec. Landor Larsen har forestått navigasjon og elektronikk, mens Eikefjord Elektro har vært elektrisk installatør.

Fartøyet er oppgitt til å ha følgende tank-kapasiteter: Brennolje 6000 liter, ferskvann 600 liter, septik 200 liter og lensevannstank 100 liter.

Hoveddata

Lengde oa

32,00 m

Lengde bpp

29,90 m

Bredde

8,80 m

Dybde til h.dk

3,40 m

Brt

289

Dwt

23

Fart

30 kn

IMO

9802619