M/S «RONJA NORDIC»

Sølvtrans AS, Ålesund tar i disse dager levering av M/S «RONJA NORDIC» som byggenummer 182 fra Aas Mek. Verksted A/S, Vestnes. Brønnbåten er av AAS 1002 ST design og ble døpt av Anne Lise Ulla den 25. oktober i Ålesund. Skroget er bygget ved et samarbeidsverft i Riga, Latvia.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dette er den 10. brønnbåten som Aas Mek. Verksted har levert til Sølvtrans AS. Nybygget inngår i bestilling av tre skip som ble gjort i januar 2007 til total pris rundt 325 millioner kroner.
Arrangement
M/S «RONJA NORDIC» er spesielt tilpasset det skotske markedet og er designet og utstyrt for å tilfredsstille meget strenge krav til fisketransport i lukket system, dyrehelse, miljø og hindring av smittespredning fra EUs myndigheter.
Båten er arrangert for transport av levende fisk i lukket system uten utslipp av vann eller lignende under transport og lossing. Båten er også arrangert for transport av levende fisk i vanlig åpen brønn.
Aquaterm RSW anlegget sørger for nedkjøling av fisk under transporten slik at fisken er klar til produksjon ved ankomst slakteriet. Fartøyet har også mulighet for sortering, avlusing samt bulkføring av fisk.
Fartøyet er bygget med shelterdekk som bidrar til å gjøre båten ”tørrere” på dekk og tryggere for mannskapet for ferdsel på dekk ved seilas på åpne havstrekninger og i dårlig vær. Dette dekksarealet gir også et større innendørs areal for montering av spesialutstyr på dekk.
Båten er utstyrt med et system for lufting og avgassing av resirkulert vann i lasterommene. Systemet består av et skimmersystem med lufting og avskumming, der avledet skum nedbrytes til flytende væske som oppsamles og desinfiseres med varmebehandling før det slippes tilbake til sjø. Dette er en automatisk selvregulerende prosess som vil gjøre det mulig å frakte fisk i lukket system over lengre avstander uten utslipp av noen art til omgivelsene under transporten.


M/S «RONJA NORDIC» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 57,07 m
Lengde b.p.p. 51,44 m
Bredde 12,00 m
Dybde i riss 5,10 m
BT 1256
Lasterom 1000 m3
IMO 9443695

Dekk
På hoveddekk er det innredet eget laboratorium for bruk til overvåking av vannkvalitet og tilstand til fisken. Dette benyttes av mannskap, veterinærer og forskere som vil kunne utføre kontinuerlig analyse av vannkvalitet, prøver av fisken og lignende arbeid mens båten er i drift med transport av fisk.
Lastekapasiteten er på ca. 1000 m3 fordelt på to lasterom med skyveskott og trengesystem. For lasting og lossing av levende fisk er båten arrangert med trykk laste- og lossesystem med telling. MMC Tendos har levert et dobbelt vakuumpumpeanlegg med 2x6000 l tanker.
Et eget system er installert for overvåkning av oksygennivå og vannkvalitet i brønnen, produksjon og innblanding av oksygen i lasterommet, ozonanlegg for desinfisering av lasterom og vannet i lasterom etter utlossing.
Lasterommet er tilknyttet et RSW anlegg fra Aquaterm med kapasitet på ca. 900.000 kcal/t for nedkjøling av vann og fisk ned til max -1,5 grader C. Alle systemene, maskineri, overvåking og lignende fjernstyres og logges fra bro via automasjonsanlegg. Båten er også utstyrt med lys og undervannskamera for overvåking av fisken i lasterommet under transporten.
For rengjøring og desinfisering av lasterom er det montert et fjernstyrt høytrykksvaskesystem med desinfiserings- og skumleggingsutstyr.
Båten er utstyrt med sorteringsanlegg for sortering av fisk i tre ulike størrelser samt smolt telling. Fisketeller er fra Aqua Scan.
På dekk er det montert to Palfinger 32 t/m kraner levert av Bergen Hydraulic med radiostyring på poopdekk akter med 2,5 t vinsj. Rapp Hydema har levert 5-tonns ankervinsj, og ankerutrustning kommer fra Fossen Shipping. Bohamet er leverandør av vinduer og lysventiler. Utvendige dører er fra Libra Plast. Nybygget er oppmalt med malingsystemer fra International Maling, og arbeidet er utført av Roja AS.
I redningsutstyret inngår redningsflåter levert av Mare Safety og brann- og redningsutstyr fra Erling Haug.
Maskineri
Fremdriften besørges av en CAT hovedmotor type 3512 TA Serie B på 1800 hk v/1600 o/min som er tilkopblet et Finnøy P70.22.240 HD propellanlegg vi et Finnøy G50FKV reduksjonsgear. Servicefart er ca. 14 knop.
Styremaskinen er en Tenfjord, og manøversystem er fra Erling Myklebust Mek. Verksted. For å oppnå best mulig manøvreringsegenskaper er det montert to Schottel STT 170 TLK sidepropeller forut henholdsvis akter, hver på 295 kW.
Strømforsyningen besørges av 2 x CAT C18TA generatorsett hver med ytelse 515 kW, og havneaggregatet består av en Nogva Scania D9 95M motor på 190 kW med Stamford generator.
Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, og ventilasjonsanlegget er levert av Wangsmo. Autronica har levert et CO2 branslukkingsanlegg til maskinrommet.
Innredning
M/S «RONJA NORDIC» er innredet for seks personer fordelt på fire enmannslugarer og en tomannslugar, alle med egne dusj og toalett. Båten er arrangert med stor og romslig messe og salong, vaskerom, garderobe, kaffebar og sauna.
Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior med innredningsdører fra Norac Baggerød og møbler fra Troldmyr Møbelfabrikk. Vik Elektro AS har utført de elektriske installasjonene.
Rorhuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av fartøyet, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle systemer, samt fjernstyring av all last- og fiskhåndtering.
Elektronikk
O. Øverland AS har levert det elektroniske utstyret som innbefatter Furuno FAR-2117 radar, Furuno FAR-2137S radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 doppler logg, Furuno GP-150 GPS, Furuno SC-50 satellitt kompass, Furuno FA-150 AIS, Telchart T Ecdis kartmaskin, Anschütz Std 22 gyrokompass, Anschütz NP-60 autopilot, Furuno FS-1570 MF/HF radiostasjon, Furuno Felcom 15 Inmarsat C, Inmarsat SSAS, Furuno NX-700 B navtex, 2 x Furuno FM-8800 VHF, Tron 40S friflyt nødpeilesender, Jotron 45 SX Epirb, 2 x Tron SART radartransponder, 3 x Tron 20 VHF GMDSS og Comrod antenner.

Aas Mek. Verksted AS skal levere bnr. 181 til samme rederi i januar. Denne båten blir på 1800 m3. Deretter kommer bnr. 183 og 184 til Bømlo Brønnbåtservice i april 2009 henholdsvis april 2010. I oktober 2009 skal bnr. 185 leveres til Remøyværing, Fosnavåg, en AAS 1002 ST brønnbåt.