MS «Øylaks»

Rederiet Bømlo Brønnbåtservice AS, Bremnes fikk 4. mars overlevert sitt femte nybygg fra Aas Mek. Verksted A/S , Vestnes. Det er snakk om nybygg nr. 154, en brønnbåt av typen AAS 500. Båten har fått navnet «Øylaks». Normalt har verftet like mye reparasjonsarbeider som nybygg, men nå har bygging av nye skip tatt over og utgjør hele 90% av kapasiteten.

M/S «Øylaks» er brønnbåt nr. 24 fra verftet og er bygget i stål – skroget er bygget i Riga – med overbygg i aluminium. Båten skal være den mest automatiserte brønnbåten som er bygget. AS Steinco har levert integrert alarm-, overvåkings-, kontroll- og dataloggsystem til fartøyet. Dette innebærer blant annet manøvreringssystem, fjernpeiling, fisketelling, kontroll av oksygen og operasjonsventiler. Det er gjort en grundig jobb for å få et perfeksjonert system som samtidig er brukervennlig.

Hoveddata
Lengde o.a..............................34,52 m
Lengde p.p. ............................31,11 m
Bredde......................................9,50 m
Dybde i riss..............................5,06 m

Lasteromskapasiteten er 508 m3. Tankkapasitetene er 55 m3 brennoljeog 12 m3 ferskvann. Båten måler 455 bruttotonn.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Caterpillar 3508 B hovedmotor, med ytelse 746 BkW ved 1600 o/min. Motoren er koblet til et Finnøy propellanlegg via et Finnøy reduksjonsgear. Gearet er utstyrt med et kraftuttak med separate clutcher for drift av to sidepropellere fra Petters Marine Hydraulic, en forut på 200 hk, og en akter på 150 hk. Båtens service-fart er oppgitt til 11 knop. Styremaskinen er en Ulstein Tenfjord.

Strømforsyningen besørges av to Caterpillar 3406 DITA dieselmotorer på 240 kW hver, koblet til hver sin generator av samme fabrikat, hver med en ytelse på 300 kVA. Pumpeutrustning er fra Ing. Per Gjerdrum AS, separatorer fra Alfa Laval og Christen Dale & Co. Isolasjonen er utført av R&M Isolering, og ventilasjonsanlegget og vifter er levert av Wangsmo AS. Scana Servoteknikk har levert brannvarslingsanlegget ombord.

Dekk
På hoveddekket er det montert en lossekran av typen Epsilon med to tonns vinsj, påmontert hov for direkte lossing, samt en Palfinger kran på poopdekket akter. Marine Aluminium har levert vinduer og Rapp Hydema AS ankervinsj. Anker og kjetting kommer fra Sotra Marine Produkter, og Vestnes Systemer AS har levert et vacuumpumpeanlegg. Båten er utstyrt med en RFD redningsflåte levert av Erling Haug.

MOB-båten er en seksmanns Narwhal. Nor-Pro står for levering av branndører, lanterneutrustningen er fra Tranberg, lyskasterne fra Norselight og armaturer er fra Glamox. Båten er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, utført av verftet selv.

Innredning
Båten er innredet med fasiliteter for fem personer, fordelt på fem enmannslugarer og en stor og romslig messe med salong. Byssen har en funksjonell innredning med integrerte hvitevarer. Videre er det eget lagerrom, vaskerom, dusj og WC. Garderoben har eget WC. Det er brukt Fibo innredningspaneler. Den faste møbelinnredningen er fra Troldmyr Møbelfrabrikk AS, mens løse møbler kommer fra Møbelhuset, Vestnes og er en Hjellegjerde leveranse. Innredningsdører er fra Nor-Pro.

Vik Elektro AS har prosjektert de elektriske installasjonene og har levert og installert hovedtavle, automasjonssystemet fra Steinco, søke- og flomlys, brannvarslingsanlegget, intercom-anlegget, lanterner, armaturer, startsfordeling og bysse- og vaskeriutstyr.

Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert og montert av Brommeland Elektronikk AS og består blant annet av JRC 771016 og JRC 2253 radarer, JRC FF 30 ekkolodd, Anschütz gyrokompass St. 20 og Anschütz autopilot Pilotstar D. Satellitt-navigator er JRC 4570. For nødkommunikasjon er installert Simrad 8400 GMDSS, Tron VHF og Tron 40S nødpeilesender samt SART radartransponder. Fartøyet er ellers utstyrt med en Benefon Forte NMT 450. Kartsystem er MaxSea og Navtex JRC 300.