«Nortrio» var det sjette skipet i en serie  på i alt 9 som skulle leveres fra Aukra Bruk innen utgangen av 1972. Foto er hentet fra Sjøhistorie.
«Nortrio» var det sjette skipet i en serie  på i alt 9 som skulle leveres fra Aukra Bruk innen utgangen av 1972. Foto er hentet fra Sjøhistorie.

M/S «Nortrio» det sjette skipet i serien på 9 levert fra Aukra Bruk A/S

Skipsrevyen nr. 2/3-1972: I begynnelsen av mars overlevert Aukra Bruk A/S byggnr. 43 til A/S Norexim Shipping, Oslo.

Dette er det siste skipet i en serie på 2 som rederiet har mottatt fra Aukra Bruk, og for verftets vedkommende det sjette skipet i en serie  på i alt 9 som skal leveres innen utgangen av 1972. De første 5 skip i sistnevnte serie ble innledet med M/S «Norcato», deretter fulgte «Nordfjord», «Westfjord», «Norimo», «Südfjord» og altså nå «Nortrio».

I likhet med skrogene til «Norcato», «Norimo», er også «Nortrio»`s skrog bygget ved L. H. Salthammer Båtbyggeri A/S på Vestnes, men motorinstallasjoner og utrustning forøvrig er utført ved Aukra Bruk A/S.

Skipet har følgende hoveddimensjoner:
Lengde o.a. 77,10 m
Lengde p.p. 71,80 m
Bredde p.sp. 13,00 m
Dybde i riss 5,60 m
Dødvekttonasjen er på 2450 tonn og bryttotonnasjen er under 1200 brt.

Skipet er fullt utstyrt og beregnet for fart med ubemannet maskinrom, og kontrollpulten i maskinrommet er bygget og levert av Autronica. Maskinrommet ombord bærer preg av en meget avansert installasjon og kontroll, og overvåkning av alle funksjoner skjer også fra broen der kontroll-og alarmfunksjoner er montert sammen med andre styringsinstrumenter i bropulten, sistnevnte levert av Peiloteknikk.

Hovedmotoren er en MaK som med sine 2500 HK gir skipet en fart i lastet tilstand på 12,6 knop. Hjelpeaggregatene er hver på 130 kVA, og havneaggregatet, som er av samme fabrikat som hjelpemotorene, er plassert forut under bakken. Det er også monter akselgenerator på hovedmotoren på 130 kVA.

Fakta og historie

1972: Levert som «Nortrio» til S/E Nortrio ( A/S Norexim Shipping ) Oslo
1974: Solgt til Carebeka BV, Groningen, Holland, nytt navn «Carebeka VII»
1983: Solgt til Wagenborg Scheepsvaart BV, Delfzijl, Holland, nytt navn «Cederborg»
1984: Solgt til Marello di Nav. S.a.s( Sandfirden BV) Napoli, Italia, nytt navn «Maemi»
1986: Solgt til Elmar di Nav. S.a.s. di Fasano Elsa e C, Napoli, Italia
1992: Solgt til Euroshipping Agencies Co Ltd( Thomas Zachariou) Valetta, nytt navn  «Eurolord»
1995: Solgt til ukjent eier, Panama, nytt navn «Athinoula»
1997: Solgt til Stylish Sea Sh. SA( Vlachos Sh. Agencies Ltd) Kingstown, St.Vincent & Grenadine
2000: Omdøpt «Lena»
02/2002: Solgt til Medusa Shipping & Trading SA, San Lorenzo, Honduras, nytt navn  «Lora»
2002: Solgt til Virtus Shipping SA, San Lorenzo, Honduras, nytt navn «Sea Sky»
2002: Overført til Virtus Shipping SA, Kingstown, St. Vincent & Grenadines
2005: Overført til Virtus Shipping SA ( Sea Crystal Nav. SA) Kingstown, St. Vincent & Grenadines
2005: Overført til Virtus Shipping SA( Sea Crystal Nav. SA) Bratislava, Slovakia, nytt navn «Falk G»
2011: Solgt til Tyrkia for opphugging. Ankom Aliaga den 13/1-2011
(Kilde: sjohistorie.no)

Lukeåpningene er 7 x 15,6 m og 8 x 22,8 m, og lukedekslene er av typen MacGregor “single-pull”, wireoperert.

Riggen består av fire lossebommer, hvor 3 er på 5 tonn og 1 på 10 tonn. Hver bom har toppingvinsj og gaiervinsj, og det hydrauliske  dekksmaskineriet er levert av Hydraulikk Brattvaag. Tanktoppen er forsterket og beregnet for grabblossing.

Utenom de vanlige instrumentern består det elektroniske utstyret av Koden peiler, Skanti Single Side Band radiotelefonistasjon, SRA VHF-stasjon, Decca radar og navigator, samt Simrad ekkolodd.

Innredningen er gjort smakfull og lys, og det er lagt stor vekt på trivselen for mannskapet ombord. Her er lyse skottpaneler, stoppede møbler og køyinnredninger som man bare finner igjen i de aller beste innredninger. Alle lugarer har innlagt telefon, og i alt er det plass til 17 besetningsmedlemmer, mesteparten 1-mannslugarer.