Kleven overleverte sitt byggenummer 384 ankerhåndteringsfartøyet «Maersk Moover» til Maersk Supply Services den 4. februar. Foto: Kleven

M/S Maersk Mover

Kleven overleverte sitt byggenummer 384 ankerhåndteringsfartøyet «Maersk Moover» til Maersk Supply Services den 4. februar.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dette er tilsvarende båt til Klevens byggenummer 382 og 382 som ble levert til Maersk. Kontrakten inneholder opsjoner på ytterligere fire fartøy.
Fartøyet er nemlig en del av en serie på seks ankerhåndteringsfartøy (AHTS) av Salt Ship Designs SALT 200 AHTS-design. Det er bygget ved Kleven verft og Myklebust Verft.

Fartøyet er 95 meter langt og 25 meter bredt.
- En anerkjennelse
- Jeg er stolt og glad over at Maersk, som er et av verdens største rederi, valgte Norge og Kleven når de skulle fornye ankerhandteringsflåten sin. Det viser klart og tydelig at vi er konkurransedyktige internasjonalt når det gjelder pris, leveringstid og ikke minst kvalitet, og det er en stor anerkjennelse av våre ansatte på verftene og det arbeidet de gjør hver dag, har tidligere konsernsjef i Kleven, Ståle Rasmussen, uttalt i en pressemelding.

- Dette er en svært viktig kontrakt for oss, vunnet i det som for tiden er et ekstremt krevende marked. Om alle opsjonene blir innfridd, vil denne kontrakten gi arbeid for verftene våre helt frem til 2018, og det er fantastisk å ha en så lang horisont for våre tilsette, sa Rasmussen den gangen.

Mange norske utstyrsleverandører er også inkludert i prosjektet, noe som gir store og positive lokale ringvirkninger.

Skipet har IMO: 9761059 og dansk flagg i hekken. Den har sengeplasser til 52 personer. Hovedmotorene er av typen Wartsila - 8L32 2 x 4640 kW ORO 1577 m3.

Fremdriftssystem

  • Hovedmotorene er av typen Wartsila - 8L32 2 x 4640 kW 
  • Main Reduction Gear: Renk 2 x 7340 kW 
  • Shaft Generators Wartsila 2 x 3450 kW
  • Aux Engines: Wartsila - 6L32 2 x 3360 kW
  • Aux Engine: Wartsila 9L20 1665 kW Accommodation 52 persons
  • Emergency Generator: Volvo Penta - D16 450 kW
  • Main Propulsion: Wartsila 2 x 7200 kW 

Utstyr

  • Anchor Handling Winch: Rolls-Royce - 2BSL500W/SL450W - 500 T
  • Stern Roller (Double:) Hatlapa  Ø4000 x L6000
  • Anchor Recovery Frame: Rolls-Royce – ARF- 200T

Klasse

Fartøyet er klasset med følgende notasjoner: Class LR +100A1, +LMC, Offshore Supply Ship, AHTS, Oil Recovery, Fire Fighting Ship 1 (2400), Ice Class 1A FS, RD (2.8), UMS, DP (AA), *IWS, ECO (GW, OW, P)

Nøkkelinformasjon

  • Tonnasje: 4500 t
  • Flagg: Danmark
  • Fart: 16 knop
  • Bollard Pull: 230 T
  • Gross Tonnage: 10181 T
  • Net Tonnage: 3054 T
  • Deadweight at SWL: approx 4500 T
  • Fuel Oil approx: 1050 m3
  • Water Ballast approx: 1730 m3
  • Fresh Water approx: 1000 m3
  • Brine / Base Oil approx: 920 m3
  • Liquid MUD approx: 620 m3
  • Dry Bulk approx: 310 m3
  • ORO approx: 1500 m3
  • Rig Chain Lockers: 1200 m3
  • Cargo Deck approx: 822 m2
  • Dry Bulk: 310 m3