Ny, grønn, drift på Angholmen

I mars ble det kjent at Halvorsen Group, som eide det tradisjonsrike verftet på Angholmen i Kvinesdal, var konkurs. Nå er en ny, grønn, virksomhet startet opp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Green Yard AS ble stiftet i midten av april i år, og eierne har tro på at det er behov for grønn resirkulering, i tillegg til et reparasjon- og modifikasjonverft på sørlandet.

- Etter at Simek gikk konkurs, så tror vi at det er et behov for dette, forteller daglig leder Hans Jørgen Fedog til Skipsrevyen. - Vi fikk inn et oppdrag omtrent med en gang, og det var årsklassing på MF «Hidraferja» som var ferdig i forrige uke. Det var vi veldig glad for at vi fikk, sier Fedog.

Daglig leder ved Green Yard AS, Hans Jørgen Fedog. Foto: Brklyn

Lokal forankring

I tillegg til en sterk miljøprofil er det også en lokal forankring bak selskapet. Hovedaksjonærene er Farsund Fortøyningsselskap og Feko AS.

I en søknad til Fylkesmannen i Aust og Vest Agder er det er søkt om å ta imot 30 000 tonn skip og rigg per år. Den søknaden skal nå videre til miljødirektoratet, og det er usikkert når man kan vente seg en godkjennelse derfra.

- Inntil den er på plass så vil vi fokusere på reparasjoner, modifikasjoner og ombygginger. Vi er i full gang med ISO-sertifisering, med prosedyreverk og alt som skal til for å drive med miljøvennlig hugging. I tillegg jobber vi med å finne en smidigere løsning på å få skip inn i hallen, slik at vi kan ta fullverdige klassejobber innimellom resirkulering.

Hvor mange ansatte som det kan bli jobb for hvis man får den tillatelsen, er usikkert. Men Fedog anslår at det kan fort dreie seg om 30 arbeidsplasser.

- Det vil være betydelig i en kommune som Kvinesdal, fastslår han.

Innendørs er et fortrinn

Den tidligere produksjonssjefen på Simek i Flekkefjord er klar på at Green Yard har en fordel med at de kan hugge skip innendørs.

- Det er klart at vi har større kontroll da. Bare noe så enkelt som når det regner, så er det ingenting som renner vekk fra en eventuelt forurenset overflate. Vi har også en traverskran som kan løfte ting vekk, så det er mange aspekter ved det å jobbe innendørs som er bedre enn å jobbe utendørs. For ikke å glemme at det er bedre for de ansatte, legger Fedog til.

Han trekker også frem beliggenheten lengst sør i Norge, som gir kort reisevei til Nordsjøen og resten av Europa.

- Vi er optimister, og har som mål at vi skal kunne tilby alt av verftstjenester, i tillegg til resirkulering. Men miljøet skal være i fokus på alt vi gjør, avslutter Fedog.