Olympic Shipping ser frem til den dagen metanol kan tas i bruk som drivstoff.
Illustrasjon: Ulstein
Olympic Shipping er klar for metanol som drivstoff
Med involvering i over 30 nybyggsprosjekt, kan det trygt sies at rederiet Olympic Shipping har en betydelig erfaring når det kommer til nettopp nybygg, drivstoffvalg og teknologi. - Med valg av nye båter er alltid spørsmålet; hva er fremtiden?
- Med valg av nye båter er alltid spørsmålet; hva er fremtiden? Det er klart at vi skal være bærekraftig, men hvilket fuel skal vi velge? spør Marius Bergseth, sjefsoperatør i Olympic Shipping, under Metanolseminaret i Ålesund 2. mars.
Bergseth ble utfordret til å fortelle litt om tankene Olympic Shipping har når de skal ta et veivalg hva drivstoff angår.
- Når vi bygger et fartøy er levetiden på mellom 25 og 30 år. Vi må velge en fueltype som kanskje skal være teknologisk og bærekraftig i like mange år fremover. Tilgjengeligheten er usikker; mange drivstofftyper konkurrerer mot energimarkedet, og vi vet i dag at med de strømprisene vi har så er det utfordrende med mangel på strøm i hele Europa. I tillegg er det også konkurranse om areal på matjord, sier han.
Skipsrevyen.no Pluss Personlig
Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker
199,-
per måned. Første måned 4,-
KJØP
Skipsrevyen.no Pluss Personlig
Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker
2189,-
per år
KJØP
Skipsrevyen.no Pluss Bedrift
Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker
2189,-
per år
KJØP