Olympic Shipping ser frem til den dagen metanol kan tas i bruk som drivstoff.
Olympic Shipping ser frem til den dagen metanol kan tas i bruk som drivstoff.

Olympic Shipping er klar for metanol som drivstoff

Med involvering i over 30 nybyggsprosjekt, kan det trygt sies at rederiet Olympic Shipping har en betydelig erfaring når det kommer til nettopp nybygg, drivstoffvalg og teknologi. - Med valg av nye båter er alltid spørsmålet; hva er fremtiden?

Publisert

- Med valg av nye båter er alltid spørsmålet; hva er fremtiden? Det er klart at vi skal være bærekraftig, men hvilket fuel skal vi velge? spør Marius Bergseth, sjefsoperatør i Olympic Shipping, under Metanolseminaret i Ålesund 2. mars.

Bergseth ble utfordret til å fortelle litt om tankene Olympic Shipping har når de skal ta et veivalg hva drivstoff angår.

- Når vi bygger et fartøy er levetiden på mellom 25 og 30 år. Vi må velge en fueltype som kanskje skal være teknologisk og bærekraftig i like mange år fremover. Tilgjengeligheten er usikker; mange drivstofftyper konkurrerer mot energimarkedet, og vi vet i dag at med de strømprisene vi har så er det utfordrende med mangel på strøm i hele Europa. I tillegg er det også konkurranse om areal på matjord, sier han.

Bli abonnent hos Skipsrevyen.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Skipsrevyen.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

199,-

per måned. Første måned 4,-

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Bedrift

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP