Mærsk har kontrahert ytterligere seks metanoldrevne skip.

Mærsk kontraherer flere metanolskip

Det danske rederiet Mærsk melder i en pressemelding mandag at de kontraherer ytterligere seks containerskip som skal seile med metanol som energibærer.

Publisert Sist oppdatert

Skipene skal bygges ved Yangzijiang Shipbuilding Group og leveres i 2026 og 2027. De nye skipene skal erstatte konvensjonelle skip i rederiets flåte. 

Kontraheringen på seks skip kommer i tillegg til de 19 metanolskipene som allerede er i bestilling. 

- Med denne ordren tar vi et nytt skritt i den grønne transformasjonen av vår flåte og målet om å bli netto null i 2040. Som med alle våre fartøysbestillinger de siste to årene vil også disse skipene kunne seile på grønn metanol, sier Rabab Boulos, Chief Infrastructure Officer i Mærsk i pressemeldingen. 

I 2021 bestilte Mærsk verdens første metanoldrevne containerfartøy etter en forpliktelse til prinsippet om kun å bestille nybygde fartøyer som kan seile på grønt drivstoff. 

Ved å erstatte fartøyer i et tilsvarende størrelsessegment, anslår Mærsk at de nye fartøyene vil redusere selskapets årlige klimagassutslipp med rundt 450 000 tonn CO2e per år. 

Senere i sommer skal det første metanoldrevne fartøyet leveres til Mærsk.