MB «Kinn» flaggsmykket ved overlevering i mars 1972. Faksimile fra Skipsrevyen nr. 2/1972

MB «Kinn» - skyssbåt i luksusutførelse

Skiosrevyen nr. 2/1972: Byggnummer 120 fra Brødrene Aa Båtbyggeri nylig overlevert - Byggnummer 121 - MB «Eivindvik» leveres i april.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Reder Trygve Rognsøy, Rognaldsvåg, kunne i månedsskifte februar/mars overta sin nye prektige skyssbåt «Kinn» fra Brødrene Aa Båtbyggeri i Hyen. Båten er nå satt i inn istedet for «Delfin» i skjærgårdsrutene i Flora kommune, og samtidig med overleveringen undertegnet båtbyggeriet kontrakt om levering av en lignende båt til skoleskyss og ambulansetjeneste i Bremanger.

Bertel Aa (bildet) grunnla sammen med broren Olav, Brødrene Aa Båybyggeri. Foto: Skipsrevyen

«Kinn» er en av de mange skyssbåtene Brødrene Aa etter hvert har bygget, og hittil den største. For få år siden bygget bedriften vesentlig bare luksusfartøyer for eksport. Den mest vanlige størrelsen på båtene som hittil er bygget har vært på ca. noen og tredve til 40-50 fot, men den nye hallen kan romme båter på 70-80 fot størrelse, og bygging av 2-3 båter pågår samtidig. 

Brødrene Bertel og Olav Aa startet bedriften i et nøst på Holme i Hyen i 1947, og siden den gang har pågangsmot, oppfinnsomhet og vilje preget bedriften. Således har konstruktør Otto L. Scheen, Drøbak, og Brødrene Aa i fellesskap funnet frem til en modell som på en enestående måte kombinerer fart og sjøstyrke. Dette fjerner raskt den oppfatning at bare konvensjonelle båter er brukbare i værharde farvann. Flere andre båtprodusenter var inne på tanken samtidig som de to brødrene satt i Hyen og analyserte fremtiden, men ingen andre slo til i forvisning om at behovet for nye modeller ville utvikle seg. Forspranget var et faktum.

Brødrene Aa var heller ikke fanget av skråsikker tro på at bare glassfiberarmert plast kunne benyttes som byggemateriale. Dette må som kjent formes i serier, mens man her ikke har noen vansker med å bygge akkurat den størrelsen båt som kjøperen ønsker - i tre. Materialet som benyttes i Hyen i dag er Oregon Pine fra USA som ikke faller dyrere enn norsk furu.

MB «Eivindvik» under bygging i 1972. Faksimile fra Skipsrevyen nr. 2/1972.

MB «Kinn»

er en skyssbåt i virkelig luksusutførelse. Den er 57 for lang og måler ca. 48 br.reg.tonn. Båten tar ca. 70 passasjerer, og som byggemateriale er benyttet eik til kjøl, spanter o.l., til hud som nevnt Oregon Pine, og dekk og overbygning er av glassfiberarmert plast.

Fremdriftsmaskineriet består av 2 stk. GM Detroit Diesel-motorer, type 8V-71, hver på 272 AHK v/2100 o/min. kontinuerlig ytelse, som gir båten en marsjfart på ca. 16-17 knop. Propellene er Columbian Bronze, og til propellakslingene er benyttet rustfritt stål fra Stavanger Stål. Styremaskinen er en Tenfjord og varmeanlegget består av 2 stk. Webasto HL65 varmluft - og ventilasjonsanlegg med separate kanaler.

Radaren er en Kelvin Hughes Type 17, og båten er også utstyrt med Simrad VHFon.

MB «Eivindvik»

er båtbyggeriets byggnr. 121 og vil bli levert i april. Denne blir da det største bygget hos Brødrene Aa med sine 60 fot og ca. 48 br.t. Båten skal benyttes som kombinert lege-, ambulanse- og passasjerbåt v/distriktslegen i Gulen, Tom Bache Wiig, Eivindvik.

Fremdriften besørges av 2 stk. GM Detroit Diesel-motorer, type  12V-71, hver på 400 HK v/2100 o/min, og skal kunne gjøre omkring 24 knop. Passsasjerantallet blir ca. 50. Forøvrig er båten bygget etter samme prinsipp som «Kinn», mens radaren er en Decca Super 101.

Brødrene Aa er den største produsenten av hutiggående skyssbåer av denne typen her til lands - med skrog av tre og plast overbygg. Båtbyggeriet er en av de to - tre største bedrifter i Gloppen kommune og beskjeftiger vel 30 mann. Den nye produksjonshallen, som var ferdig i fjor, blir ennå ikke fullt utnyttet, forteller Bertel Aa til Skipsrevyen, men man håper på mer faglært arbeidskraft i fremtiden. Båtbygging er et håndverk som krever sine menn.