Vard har signert kontrakt på bygging av nok en CSOV for DFO.

Vard signerer kontrakt på en CSOV med DFO 

VARD er glad for å kunne annonsere at vi har signert en ny kontrakt med det Taiwanbaserte selskapet Dong Fang Offshore om å designe og bygge et Commissioning Service Operation Vessel (CSOV). Dette er et søsterfartøy til de to fartøyene VARD og DFO inngikk kontrakt om i mai 2024. 

Etter å ha inngått kontrakten på to CSOV-er i mai 2024, legger nå taiwanske Dong Fang Offshore (DFO) til et tredje fartøy med samme design, heter det i en pressemelding. 

Det nye VARD 4 39 designet ble utviklet sammen med DFO. Designet gir en svært allsidig allround plattform for fremtidsrettede støtteoperasjoner til vindparker, både i kraft av service og i bygge- og installasjonsfasen. 

Ved levering vil CSOV-en starte en servicekontrakt på minimum 15 år for en taiwansk vindpark-kunde. 

CSOV-en er utviklet med stor fleksibilitet i designet for å kunne svare ut fremtidige driftsoppgaver. Designet fokuserer på et lavt karbonavtrykk med et effektivt maskineri- og fremdriftsoppsett som gir gode muligheter for holde posisjonen, forbedret arbeidsevne og driftssikkerhet, og en skrogform som sikrer drivstoffeffektiv drift av CSOV-en. 

Fartøyet har også et stort dekk for integrasjon av modulbaserte system for strøm- og fiberoptisk kabellegging og reparasjon.

Designet inkluderer en fullstendig elektrisk utstyrspakke som er en del av en fremoverlent strategi når det gjelder miljøvennlige design og som forbedrer leveransen av pålitelige operasjoner om bord på skipet. Dette inkluderer en kraftfull batteripakke, kran og walk-to-work gangvei. CSOV-en er også tilrettelagt for alternative drivstoff i fremtiden. 

Fartøyet har plass til 120 personer om bord, med 90 store en-mannslugarer. Driftssenter som kontor, møterom, konferanserom og oppholdsrom er designet for å møte de høye kravene som markedet setter. 

VARD er totalleverandør

VARD er totalleverandør på fartøyet. Ved hjelp av selskapets integrerte verdikjede, designer, bygger, utstyrer, integrerer og tester Vardgruppen skipet for DFO.

Det nye fartøyet vil få installert Vard Electros SeaQ Integrated broløsning, en broløsning med et intuitivt brukergrensesnitt som er designet for mer effektive operasjoner med operatøren i fokus. SeaQ Integrated Bridge er en digital muliggjører som fungerer som et grensesnitt til alle operasjonelle data om bord. 

Fartøyet er utstyrt med en fullt integrert SeaQ Power-pakke for hybridoperasjoner, designet for å minimere utslipp og utvide driftsvinduet. Kombinert med SeaQ Integrated Automation System (IAS), Power Management System og Energy Management System, vil nybygget få full kontroll og oversikt over kraftsystemene om bord.

Vard Interiors står for interiørløsningene, et bærekraftig HVAC-R og rørsystem med fokus på energieffektivitet. Målet er å skape et komfortabelt og funksjonelt arbeidsmiljø om bord, der både komfort og miljøhensyn står i sentrum. 

VARDs datterselskap Seaonics skal levere et fullelektrisk løfte- og håndteringssystem. Leveransen inkluderer en fullspekket 30 meter Electric Controlled Motion Compensated (ECMC) gangvei med en 3 tonns 3D-kompensert kran og personheis. For effektiv håndtering av last, leverer Seaonics også en ECMC 7 tonns 3D-kompensert kran. Leveransen inkluderer i tillegg Seaonics’ videoveggløsning som støtter operatørens situasjonsforståelse i ulike operasjoner. 

- Denne nye kontrakten viser virkelig VARDs styrke som integrert skipsbygger, og tilliten vi har i markedet når det gjelder vår evne til å levere på tid og budsjett. En av VARDs fordeler er det nære samarbeidet vi har med kundene våre for å kunne skreddersy fartøy som er basert på kundens krav og behov. Dette fartøyet er utviklet i en fruktbar prosess med DFO, sier Cathrine Kristiseter Marti, CEO i Vardgruppen. 

Roger Sandnes er SVP for Sales I VARD og har vært ansvarlig for den kommersielle delen av kontrakten:

- VARD er svært glade for å se at Dong Fang Offshore returnerer for nok et nybygg. Vi i VARD ser frem til å fortsette samarbeidet med en pålitelig partner og til å levere et nytt fartøy med høy standard til energimarkedet.

Fartøyet skal bygges, utstyres, testes og leveres fra Vard Vung Tau i 1. kvartal 2028.

Hoveddata:

  • Lengde: ca 102.7 meter 
  • Bredde: 19.5 meter 
  • Fullelektrisk kran og walk-to-worksystem 
  • SeaQ Integrated Bridge, Power package og Automation System 
  • Gode sjøegenskaper med to eVSP enheter og forbedret kapasitet på baugpropell 
  •  Energilagrings system 1,240kWh for hybrid fremdrift og drivstoffeffektive operasjoner • Tilkoblingsmuligheter til land 
  • Varmegjenvinningssystem og innovative HVAC-systemteknologier for redusert miljøavtrykk under drift 
  • Overnatting for 120 personer om bord. Mannskaps- og kundefasiliteter av høy standard
  • Tilrettelagt med dedikerte rom for fremtidige teknologier som flere batteripakker og muligheter for alternative drivstoff 
  • Ca. 700 m2 åpent dekk for lagring av containere og fremtidig installasjoan av mobiliseringsdekkutstyr
  •  Store lagerfasiliteter for økt fleksibilitet i lastlagring og tilstøtende driftsanlegg for sikker og effektiv servicedrift