Skipssjef Thorvald Dahll. Foto: Emil Wenaas Larsen, Sjøforsvaret

"Maud" til Norge med amerikansk sikkerhetsgradert militært materiell om bord

-Noe av materiellet vi har fått om bord er sikkerhetsgradert, og lar seg ikke frakte av kommersielle fraktselskaper, forklarer skipssjef Thorvald Dahll.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Det er gledelig at vi allerede før vi kom til Norge kunne takke ja til vårt første oppdrag. Vi merker allerede at KNM «Maud» er en etterlengtet kapasitet som hele Forsvaret vil og kan benytte seg av, sier Dahll til forsvaret.no. KNM “Maud” har fått utstyret om bord ved Coronado Naval Base i San Diego. Materiellet skal til Hæren og Luftforsvaret. Tirsdag setter hun kursen for Norge.

Stor lastekapasitet

Fartøyet er det største i Sjøforsvaret, med et deplasement nesten seks ganger så stort som fregattene. Deplasement er vekten av det vannet fartøyet fortrenger når det flyter fritt. Dekket har plass til over 60 kontainere, kjøretøy eller stridsbåter, i tillegg til store lasterom som strekker seg over flere dekk. «Maud» kan frakte alt fra proviant til eksplosiver, ammunisjon og farlig last for egne og allierte styrker.

I tillegg har fartøyet en betydelig helikopter- og sykehuskapasitet, med plass til to helikoptre og 48 sengeliggende pasienter.

Kan seile tre ganger rundt jorden

I tillegg til egne drivstofftanker har «Maud» cargo-tanker som totalt rommer over 9 millioner liter drivstoff. Sammen med fartøyets egne forbrukstanker vil dette være nok til å kunne seile tre ganger rundt jorden, bare ved å etterfylle forbrukstanken med drivstoff fra cargotankene.

Når det er nevnt, skal ikke de 9 millioner literne i hovedsak brukes til egen fremdrift, men som drivstoff til egne og allierte enheter. Som et multirolle logistikkfartøy har KNM «Maud» mulighet til etterfylle de fleste fartøy i en RAS-operasjon (Replenishment At Sea). Det betyr at fartøy kan fylle drivstoff fra logistikkfartøyet i fart, uten å måtte avbryte pågående operasjoner for å gå til kai for etterfylling av drivstoff.

På en forbrukstank alene har «Maud» en rekkevidde på 10 000 nautiske mil, noe som betyr at de kan seile fra Norge via Panamakanalen til Hawaii på én og samme tank.

Skal øve med amerikanske styrker

Tirsdag fortsatte besetningen sin ferd. Nå venter uker med patrulje, øving og samtrening med amerikanske styrker sydover langs kysten av Mexico mot Panamakanalen på sin ferd hjem til Norge.

KNM «Maud» og hennes besetning forventes å ankomme norske farvann i slutten av mars.