
– En revolusjon i deep-sea shipping
Nylig handlet Climate Week i New York om reell fremgang og konkrete løsninger. Nå markeres det samme budskapet i Europa: Aurora Class nummer syv er trygt fortøyd ved utrustningskaien.
Med Aurora Class nummer syv ved utrustningskaien setter rederiet et nytt punktum – og et nytt komma – i det som omtales som det mest ambisiøse nybyggingsprogrammet i selskapets nesten 100 år lange historie.
Dette skriver selskapet i en pressemelding.
– Vi forestiller oss ikke bare fremtidens shipping. Vi bygger den, heter det i pressemeldingen fra rederiet.
En transformasjon – ikke bare fornyelse
Aurora-klassen beskrives som mer enn en flåtefornyelse. Selskapet kaller det en transformasjon, ja til og med en revolusjon. De syv første fartøyene i serien er nå på plass, og hvert av dem trekkes frem som et teknologisk løft.
Ifølge rederiet er dette de smarteste, største, mest avanserte og mest miljøvennlige bilfrakterne som noen gang er bygget.
Hvert skip kan frakte opptil 9 100 CEU (car equivalent units). Samtidig reduseres karbonutslippene per bil med opptil 58 prosent sammenliknet med gjennomsnittet i dagens industri.
Ren ammoniakk
Ambisjonene stopper imidlertid ikke der. I 2027 skal den første Aurora seile på ren ammoniakk – gitt at rammevilkårene er på plass.
Det vil i praksis bety at nesten alle karbonutslipp elimineres.
– Dette er fremgang. Dette er momentum. Og dette er fremtiden, formet ett fartøy av gangen, uttaler rederiet.
På vei mot nullutslipp
Aurora Class er bygget med tanke på både kapasitet, energieffektivitet og fremtidig nullutslippsdrift. Med fartøy nummer syv fortøyd, markerer rederiet en ny milepæl i overgangen mot grønnere deep-sea shipping.
For selskapet handler det om å posisjonere seg i en global industri som står overfor stadig strengere krav til utslippskutt. Aurora-klassen er svaret på hvordan ny teknologi kan kombineres med markedsbehov – og samtidig sette en ny standard for fremtidens bilfraktere.