
Starter massivt ombyggingsprogram
Maersk varsler et omfattende retrofitprogram av rundt 200 fartøy i sin innchartrede flåte.
Hovedmålet med programmet er å redusere slot-kostnaden gjennom bedre drivstoffeffektivitet og økt lastekapasitet – noe som gir lavere kostnader og reduserte klimagassutslipp.
– Vår mellomlange og langsiktige innchartrede flåte utgjør en betydelig del av både virksomheten vår og vårt totale drivstofforbruk. Ved å samarbeide tett med partnerne våre, ønsker vi å implementere løsninger som ikke bare reduserer utslipp, men også styrker flåtens samlede konkurransekraft, sier Ahmed Hassan, Head of Asset Strategy and Strategic Partnerships i Maersk i en pressemelding.
Selskapet har satt seg et mål om å redusere sine Scope 1-klimagassutslipp med 35 prosent innen 2030, sammenlignet med 2022-nivået.
– Selv om drivstoffskiftet er nødvendig for å nå vårt langsiktige mål om netto nullutslipp innen 2040, er investeringer i teknologier som forbedrer effektiviteten i eksisterende flåte et kraftfullt verktøy for å oppnå betydelige utslippskutt på kort sikt. En sterk satsing på effektiviseringstiltak kan gi håndfaste resultater på veien mot målet for 2030 – både for egne og innchartrede fartøy, understreker Hassan.
Samarbeid med skipsredere
Totalt har Maersk- og timecharter-partnere gjennomført mer enn 1.500 enkeltprosjekter fordelt på 200 fartøy med 50 ulike rederier. Ytterligere 1.000 prosjekter er under gjennomføring og planlagt ferdigstilt innen 2027.
Investeringskostnadene deles mellom Maersk og fartøyeierne.
– Vi har erfart at denne modellen er vinn-vinn. For Maersk innebærer det reduserte utslipp og lavere drivstoffkostnader, mens eierne får økt langsiktig verdi i form av et modernisert fartøy. Flåtefornyelse handler ikke bare om å erstatte gamle skip med nye – det handler også om å sikre at eksisterende fartøy beholder sin konkurransekraft, sier Hassan.
Programmet omfatter en bred variasjon av fartøy i ulike størrelser og konfigurasjoner, noe som innebærer at retrofit-løsningene som benyttes varierer.
Store effektivitetsgevinster
Blant de mest utbredte og betydelige tiltakene er utskifting av propell og bulbous baug. En optimalisert baug forbedrer vannstrømmen rundt skroget, reduserer motstand og øker den hydrodynamiske effektiviteten – noe som igjen gir lavere drivstofforbruk. Samtidig bidrar nye propeller, kombinert med Pre-Swirl Devices, til å maksimere skyvekraften og minimere energitap.
– Mange av disse fartøyene ble designet og bygget på en tid da containerskip generelt seilte med høyere hastighet. Vi har de siste årene innført mindre komprimerte seilingsplaner for å redusere drivstofforbruket, men propeller og bauger optimalisert for høyere fart har blitt beholdt. Dermed ligger det et stort effektiviseringspotensial i å bytte dem ut, forklarer Anda Cristescu, Head of Chartering & Newbuilding i Maersk.
Andre tiltak inkluderer varmegjenvinningssystemer som utnytter spillvarme fra hjelpemotorene til damp-produksjon, noe som reduserer behovet for kjeler drevet av fyringsolje. I tillegg bidrar installasjon av akselgeneratorer til å redusere bruken av hjelpemotorer, med betydelige drivstoffbesparelser som resultat.
Også lastekapasiteten økes gjennom en rekke strukturelle og tekniske oppgraderinger: heving av broen for bedre sikt og større lasteopptak, oppgradering av lashingbroer, styrking av fartøyets dødvektkapasitet for dypere last, samt modernisering av både lashing-systemer og lastekalkulatorer.