Installasjonsarbeidet skal utføres med konstruksjonsfartøyet «Edda Freya».

Sikret installasjonskontrakt fra Equinor

DeepOcean er tildelt en SIMOPRO-installasjonskontrakt av Equinor på norsk sokkel.

Publisert Sist oppdatert

I en pressemelding opplyser DeepOcean at selskapet har fått tildelt en SIMOPRO-installasjonskontrakt av Equinor på norsk sokkel. Arbeidet skal utføres på både Åsgard- og Visund-feltene, med planlagt oppstart sommeren 2026.

Arbeidet omfatter prosjektledelse, ingeniør- og innkjøpstjenester på land, samt gjennomføring av offshore-operasjoner. En SIMOPRO-operasjon innebærer komplekse offshore-arbeider der konstruksjons- eller installasjonsaktiviteter utføres samtidig som anlegget er i produksjon.

– Denne typen oppdrag krever nøye koordinering og planlegging av sikkerhet, både fra operatøren og underleverandørene, for å sikre god gjennomføring. Vi har levert flere slike prosjekter for Equinor tidligere, og er derfor svært fornøyde med å bli valgt igjen, sier Olaf A. Hansen, Managing Director i DeepOcean Europe, i pressemeldingen.

Fjerne stigerør

På Åsgard-feltet skal DeepOcean blant annet fjerne en stigerør på Åsgard B-plattformen, installere en ny produksjonsstigerør og en dynamisk umbilical som kobler Berling subsea-anlegget til Åsgard B. 

I tillegg inngår installasjon av to statiske infield bypass-umbilicals, flying leads og beskyttelsesdeksler. Åsgard-feltet ligger i Norskehavet, rundt 200 kilometer utenfor kysten av Midt-Norge, på vanndyp mellom 240 og 300 meter.

– Krever detaljert planlegging

På Visund-feltet skal selskapet bytte ut en produksjonsstigerør. Feltet ligger i Nordsjøen, rundt 140 kilometer vest for Florø, på 335 meters dyp.

– Disse prosjektene krever detaljert planlegging av offshore-aktivitetene. Vår metode er å gjennomføre simulatortrening for fartøyets mannskap på land i forkant, slik at vi kan sikre trygge og kontrollerte operasjoner offshore, legger Hansen til.

Installasjonsarbeidet skal utføres i hovedsesongen sommeren 2026, med det toppmoderne konstruksjonsfartøyet Edda Freya.

Hoveddata:

    1. Navn: MS «Edda Freya»
    2. Levert: 20. april 2016 fra Kleven Verft (byggenr. 373) til Østensjø Rederi
    3. Gudmor: Kjersti Bårdsen (dåp 15. april 2016)
  • Design: Salt 304 OCV
  • Størrelse: 149,8 x 27 meter, dekksareal 2250 m²
  • Kapasitet: Innredet for 140 personer (64 enkelt- og 38 dobbeltlugarer)
  • Utstyr: 400 tonns AHC-kran, 150 t vertikalt kabelleggingssystem (VLS), 3000 tonn karusell under dekk, to ROV-systemer og flere moonpools
  • Maskineri: Dieselelektrisk hybrid, seks generatorer på totalt 17 MW, fart ca. 15,7 knop