Rederiet Edda Wind i Haugesund bygger en spesialisert havvindflåte.
Illustrasjon Edda Wind.
Alt er omstilling i vår region – alltid!
En lang historie har lært rederiene på Haugalandet og i Sunnhordland at alt er omstilling. I anledning "Offshore Floating Wind Days" i Haugesund lar vi rederiene fortelle sin omstillingshistorie.
På sildabein er byen lagt, heter det om Haugesund, og hva angår ladestedsrettighetene byen fikk i 1854, kunne det samme vært sagt om Skudeneshavn som fikk sine i 1857, men vårsildfisket hadde ellers stor betydning for folk flest på Haugalandet og i Sunnhordland. Mange engasjerte seg i fisket, ikke bare som fiskere, men også som oppkjøpere. Silden ble solgt videre til salteriene og eksportørene først og fremst i Haugesund, Stavanger og Bergen.
Sildefisket kom til å få stor betydning for fremveksten av rederier og skipsfart, ikke minst i Haugesund, men også for skipsbyggingsaktiviteten, og da særlig i Sunnhordland. På noe lengre sikt var imidlertid den liberaliseringen av verdenshandelen som fant sted i 1840-årene, like viktig. Dessuten vokste verdenshandelen voldsomt på 1800-tallet, både før og etter liberaliseringen, og dette avstedkom behovet for mer skipsfart.
Ut på de sju verdenshavene