Signerte sin største kontrakt noensinne

Maritime Montering er tildelt kontrakten av COSCO Shipping Shipyard China for Sea1 Offshores nybyggingsprosjekt som omfatter fire fartøy. Prosjektet dekker rundt 15 000 m² med innredningsområder, og markerer den største enkeltkontrakten konsernet har inngått i perioden 1981–2025.

Fartøyene – Offshore Energy Support Vessels (OESV) – skal bygges av COSCO Shipping Shipyard for Sea1 Offshore og innredes av Maritime Monterings virksomhet i Kina.

Hvert av de fire fartøyene vil ha kapasitet til opptil 120 personer, med om lag 3 600 m² bofasiliteter og arbeidsarealer. Maritime Montering skal levere en komplett turnkey-pakke for innredning, inkludert design, engineering og teknisk utrusting.

– Sea1 har vært en lang forhandlingsprosess som jeg over tid har styrt for å vise hvor sterkt vi opererer som én samlet enhet på tvers av våre europeiske og asiatiske forretningsenheter. Vår etablerte posisjon og godt strukturerte interne prosesser har spilt en nøkkelrolle, sier Odd Birkeland i Maritime Montering.

Selskapets forretningsenhet i Kina, ledet av Kelvin Zhang, utarbeidet de nødvendige beregningene og sikret at prosjektet kunne gjennomføres lokalt. 

I Norge utførte Group Sales Manager Zuleyha Cirik og Business Development Manager Steffen Birkeland den tekniske gjennomgangen, og sørget for at Maritime Monterings produksjonsfasiliteter var klare for samarbeid med Cosco Shipping Shipyard.

– Dette samarbeidet på tvers av Maritime Montering-selskapene styrker oss virkelig – og åpner dørene for enda flere kontrakter, sier Birkeland. 

Tidligere i år signerte Maritime Montering også en annen kontrakt med CIMC Raffles for levering av komplett turnkey-innredning på to nye RoRo-lasteskip for Smyril Line.

Med produksjonsfasiliteter i Polen og Kina, og operative enheter i syv land, fortsetter Maritime Montering å ekspandere innen skipsinnredning, marine møbler og produksjon av maritime materialer.

– Kina er verdens største skipsbyggingsmarked og står for nær 70 prosent av all global tonnasje. Målet vårt er klart: å være en pålitelig partner innen skipsinnredning i både europeiske og asiatiske maritime knutepunkt, legger Odd Birkeland til.

Alle de seks kontraherte fartøyene i Kina i år er planlagt levert innen desember 2027.