
Maritim karriere styrker laget
Maritim Karriere har siden oppstarten vokst til å bli Norges største rekrutteringskampanje for unge inn i maritime utdanninger og yrker. Nå styrkes laget ytterligere med ansettelsen av Marthe Bergly Pettersen som ny prosjektleder.
Med en bakgrunn som innholdsprodusent og prosjektleder i organisasjoner som CARE Norge og Amedia, bringer Marthe med seg solid erfaring innen kommunikasjon, kampanjeutvikling og strategisk prosjektledelse, heter det i en pressemelding.
– Maritim Karriere har vokst mye over tid. For å ta ut potensialet som ligger i kampanjen, og dekke behovet som finnes i næringen, ser vi at vi trenger flere ressurser for å bygge kampanjen videre. Vi trenger å rekruttere mange flere unge til maritim utdanning og yrkesliv i årene som kommer. Maritim Karriere er en viktig kampanje for å vise frem muligheter, og skape stolthet rundt en næring som er helt sentral for Norge. Med Marthe på laget får vi en knallsterk prosjektleder som kan løfte kampanjen videre og nå enda bredere ut, sier Karin Gjerløw Høidahl i Norges Rederiforbund.
Norges største rekrutteringskampanje for maritim næring
De siste årene har kampanjen hatt kraftig vekst, og engasjerer unge fra hele landet gjennom videoer, arrangementer og ambassadører som deler sine egne erfaringer fra maritime utdanningsløp og arbeidshverdager. Bare det siste året har kampanjen hatt millioner av visninger i digitale kanaler, og engasjementet er stort.
– Marthe har allerede vist at hun tar initiativ og bygger relasjoner. Det lover godt for det videre arbeidet med kampanjen. Det maritime er en del av Norges identitet, og et framtidsrettet valg. Unge i dag ser etter meningsfulle karrierer, og få yrker kan matche kombinasjonen av teknologi, klimaansvar og internasjonale muligheter som maritim næring gir, og vi er veldig fornøyde med å få så flinke folk med oss i det videre arbeidet, sier Fride Solbakken i Maritimt Forum.
Pangstart under Maritim uke
Bergly Pettersen hadde sin første arbeidsdag under ambassadørsamlingen under Maritim uke i Haugesund, der hun møtte engasjerte unge ambassadører og samarbeidspartnere fra hele landet.
– Jeg ble umiddelbart imponert over fellesskapet i den maritime næringen, og energien i kampanjen. Det er inspirerende å se hvor mye engasjement som ligger i å formidle hvor spennende og viktig maritim næring er, og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Marthe Bergly Pettersen.
Marthe har utdanning i strategi og PR fra Westerdals, samt franskstudier fra Université Paul Valery. Hun har bred erfaring med prosjektledelse, innholdsproduksjon, pressearbeid, politisk påvirkning og konseptutvikling – og har blant annet bygget opp CARE Norges TikTok-kanal fra bunnen av.
Med henne på laget ser Maritim Karriere frem til å utvikle nye konsepter, styrke ambassadørprogrammet og inspirere enda flere unge til å velge en maritim karriere.