Rettighetshaver på norsk sokkel, som krever tillatelse av norske myndigheter, gis en påseplikt og sørgeplikt for at loven følges.

Norsk lønn i skipsfarten: – Endelig er det progresjon i saken

LO-leder Peggy Hessen Følsvik mener alt nå skal ligge til rette for at sjøfolka skal få norsk lønn i norske farvann.

Publisert Sist oppdatert

Mandag overrasket fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth med å sende ut en pressemelding om at regjeringen dropper forslaget om egen særlov om norsk lønn i skipsfarten. I stedet utvides allmenngjøringsloven.

Senere samme dag møtte statsråden LO-lederen og representanter for sjømannsforbundene til et møte for å orientere om vendingen i saken.

– Ser lovende ut

I dette møtet ble LOs representanter beroliget. LO-leder Peggy Hessen Følsvik sier at alt nå skal ligge til rette for at sjøfolka skal få norsk lønn i norske farvann.

Hun tar et lite forbehold om at LO ikke har sett hele teksten i regjeringens forslag. Det skjer først til uken. Men overfor FriFagbevegelse sier hun at dette ser veldig lovende ut.

– De gjør noen endringer. Men kursen er den samme og vi kommer i havn, sier hun.

LO foreslo selv i høringen på det opprinnelige lovforslaget, at det burde endres slik at maritime aktører kan pålegges å sørge for norske lønns og arbeidsvilkår.

– Dette betyr mye for sjøfolka våre og vil virkelig være en stor seier for Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund, sier Følsvik.

I sitt høringssvar skrev LO at lovforslaget bør endres ved at rettighetshaver/operatør/konsesjonshaver på norsk sokkel (norsk økonomisk sone) enten det gjelder petroleum, fornybar energiproduksjon til havs, mineralutvinning, oppdrett eller annen aktivitet som krever tillatelse av norske myndigheter, gis en påseplikt og sørge forplikt for at loven følges.

Dette har LO nå fått gjennomslag for.

Leder i Norsk Sjømannsforbund, Kurt Inge Angell

Legger fundamentet

Sjømannsforbundets leder Kurt Inge Angell mener det viktigste er det praktiske resultatet, ikke måten det blir gjort på.

Regjeringen har så langt brukt altfor lang tid på denne saken, men med godt og raskt arbeid klarer de kanskje å komme i mål, mener han.

– Det handler om fremtiden til hele den norske maritime næringen. Klyngen, som er verdensledende, er avhengig av kompetansen som sjøfolkene innehar. Skal fremtidens norske arbeidstakere søke seg ut på sjøen i Norge så trenger vi et krav til norske lønns- og arbeidsvilkår. Med dette arbeidet legger regjeringen fundamentet for fremtidens konkurransekraft til norsk maritim næring. Det fortjener de stor honnør for. Nå må vi bare sørge for at lovverket i den enkelte sektorlovgivning blir så stramt og utvetydig som mulig, sier Angell til FriFagbevegelse.

God tilnærming

Forbundsleder i Norsk Sjøoffisersforbund, Hans Sande, ser betinget positivt på endringen.

Leder i Norsk Sjøoffisersforbund, Hans Sande.

– Det er en etterlengtet progresjon i saken. Nå håper jeg bare dette står seg. Dette kan være en god tilnærming. Allmenngjøring er en innretning vi er kjent med fra land. Det kan være krevende å gjennomføre, men kan også være et godt verktøy å regulere bransjen med, sier Sande til FriFagbevegelse.

Han ser med andre ord positivt på utviklingen i saken.

– Bare det ivaretar formålet med å regulere lønns- og arbeidsvilkårene er ikke jeg opptatt av virkemiddelet. Det viktigste for meg er at det fungerer, sier Hans Sande.

Førstkommende mandag har fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth invitert alle organisasjonene til møte, der de vil få en orientering om det nye forslaget, og muligheten til å gi sine tilbakemeldinger.

Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Energidepartementet vil også delta på møtet, både fra politisk ledelse og embetsverket.