KV «Bjørnøya» er det andre av tre kystvaktskip som skal utrustes ved Vard Langsten. Foto: Forsvaret

KV «Bjørnøya» på vei til Norge

Forsvarets nyeste kystvaktfartøy er under slep til Norge. KV «Bjørnøya» skal nå utrustes, testes og ferdigstilles i Norge før VARD overleverer fartøyet til Forsvarsmateriell i 2023.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag morgen klokken 06:15 forlot KV «Bjørnøya» Vard Tulcea i Romania og er nå under slep til Vard Langsten i Tomrefjord i Norge.  

KV «Bjørnøya» er det andre fartøyet i Jan Mayen-klassen som skal overta for den robuste Nordkapp-klassen som snart skal pensjoneres etter over 40 år i trofast tjeneste for Forsvaret.  

- I løpet av det neste året skal KV «Bjørnøya» gå fra å være et skrog, til å bli et fullverdig kystvaktfartøy. Før fartøyene blir operative, må de utrustes og få installert det nødvendige utstyret for operasjonene de skal delta i, sier prosjektleder Odd Magne Nilsen i Forsvarsmateriell.  

Om prosjektet:

  • Innen 2024 skal Kystvaktens fartøyer i Nordkapp-klassen erstattes av Jan Mayen-klassen.  Anskaffelsen av de tre nye kystvaktfartøyene KV «Jan Mayen», KV «Bjørnøya» og KV «Hopen» er en av de største forsvarsanskaffelsene gjort i maritim sektor i Norge, noensinne.
  • Fartøyene skal overleveres fra VARD til Forsvarsmateriell i 2022, 2023 og 2024.
  • Skrogene til Jan Mayen-klassa blir bygd ved Vard Tulcea i Romania, som så blir slept til Vard Langsten i Tomrefjord i Norge. Der skal fartøyene utrustes, testes og ferdigstilles.
  • Slepet av det andre fartøyet KV Bjørnøya i Jan Mayen-klassen, startet onsdag 16. februar. Slepet vil ta cirka en måned.
  • Hovedkontrakten om å bygge tre helikopterbærende og isforsterkede fartøy mellom Forsvarsmateriell (FMA) og VARD ble signert 25. juni 2018. Fartøyene skal løse pålagte oppgaver i hele Norges interesseområde, inkludert arktiske farvann. Det stilles strenge krav til fartøyenes sjøgående egenskaper, styrke, stabilitet, helikopter-tilgjengelighet, sensorer og kommunikasjons- og kontrollkapasitet.
  • Andelen norske underleverandører er stor i tilbudet fra VARD og vil bidra til å videreutvikle nasjonal kompetanse og kapasitet innen den maritime næringen.
  • Fartøyene skal kunne samvirke med, og støtte sivile enheter og militære avdelinger.

Selve slepet fra Romania til Norge forventes å ta cirka en måned, men nøyaktig dato avhenger av værforhold.

Første fartøy overleveres til Forsvaret i 2022 

Hovedkontrakten om å bygge tre helikopterbærende og isforsterkede fartøy mellom Forsvarsmateriell og VARD ble signert 25. juni 2018. Anskaffelsen av kystvaktfartøyene er en av de største forsvarsanskaffelsene gjort i maritim sektor noensinne.

Etter en omfattende design og engineeringsperiode i Norge på nesten to år, med tilhørende modelltester, analyser og simuleringer, startet skrogproduksjonen av kystvaktfartøyene i Romania, april 2020.

Fredag 6. august, 2021 startet slepet av det første kystvaktfartøyet «Jan Mayen» fra Romania til Norge. Fartøyet utrustes nå ved Vard Langsten i Tomrefjorden.

- «Jan Mayen» skal etter planen overleveres til Forsvaret høsten i 2022. Det vil være en intensiv periode fremover før fartøyet er klar for levering fra verftet, forklarer prosjektlederen.  

Kystvaktfartøyet vil da bli en viktig ressurs med sine kapasiteter og evne til å operere i hele interesseområdet til Norge, inkludert arktiske farvann. KV «Bjørnøya» planlegges levert til Forsvaret i 2023, mens KV «Hopen» leveres i 2024.