Anbudsprosessen fortsetter
Kystverket skal fullføre anbudskonkurransen for Stad skipstunnel, med sikte på å legge frem en sak for Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2026.
Etter en periode med politisk uenighet er det nå klart at Kystverket skal fullføre anbudsprosessen for skipstunnelen. I forslaget til statsbudsjett for 2026 varslet regjeringen 10. oktober at arbeidet med prosjektet skulle stanses.
Dette skriver Kystverket i en pressemelding.
Etter trontaledebatten 14. oktober gjorde imidlertid Stortinget følgende vedtak:
«Stortinget ber regjeringen sikre at Kystverket held frem og fullfører dei pågående forhandlingene med dei utvalde entreprenørene i arbeidet med Stad skipstunnel for å få frem ein endelig pris, samt jobbe frem kostnadsreduserende tiltak.»
Som følge av dette har Nærings- og fiskeridepartementet bedt Kystverket om å gjenoppta og gjennomføre anbudsprosessen. Målet er å legge frem saken for Stortinget i revidert nasjonalbudsjett 2026.
– Vi går nå i forhandlinger med de tre tilbyderne. Vi har bedt om et revidert første tilbud i slutten av november, før det etter planen blir forhandlinger og levering av oppdaterte tilbud i januar og februar, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
– Forhandlingene handler om å gjøre prosjektet best mulig: finne de smarteste løsningene, redusere risiko og kutte kostnader, legger han til.
De tre tilbyderne er AF Gruppen, franske Eiffage Genie Civil og Skanska, i samarbeid med Vassbakk og Stol.
Fremdriftsplan
Kystverket planlegger å gjennomføre resten av tilbudskonkurransen med følgende milepæler:
-
Revidert tilbud: 27. november 2025
-
Forhandlinger i desember og innlevering av nytt tilbud medio januar
-
Forhandlinger ultimo januar og nytt tilbud medio februar
-
Eventuelle ytterligere forhandlinger i mars – april med oppdaterte tilbud
– Det kan bli behov for noen avsluttende forhandlinger i mars og april før endelig tilbud foreligger, men planen er å oversende departementet et tilstrekkelig grunnlag i mars 2026, for fremleggelse til revidert nasjonalbudsjett, sier Arset.
Grunnlaget skal inneholde forslag til oppdatert styringsramme (P50) og kostnadsramme (P85) for prosjektet, samt presentere handlingsrom og mulige kuttlister for reduksjon av kostnader.
Forberedende arbeider
I tillegg til å gjennomføre anbudskonkurransen har Kystverket bedt NFD om å få gjenoppta arbeid og prosesser som er viktige for en hensiktsmessig fremdrift i prosjektet frem mot endelig behandling i Stortinget.
– Dette er arbeid som er i gang, og som er viktig for fremdriften i prosjektet, uten at det medfører store forpliktelser eller kostnader, sier Arset.
Oppdaterte samfunnsøkonomiske vurderinger
Som del av arbeidet med å oppdatere beslutningsgrunnlaget har Kystverket nylig ferdigstilt en revisjon av den samfunnsøkonomiske analysen basert på dagens grunnlag.
Analysen viser at netto nytte per budsjettkrone (NNB) er – 0,95. NNB er dermed rimelig konsistent med tidligere analyser, og viser at både nytte- og kostnadssiden har økt siden forrige beregning.
– Det er særlig nytten i forbindelse med å gjenbruke steinmassene til å bygge og utvikle ny næringsvirksomhet som har økt. Det gir mye nytte kontra å deponere steinen på havbunnen. Det er også beregnet økt nytte på spart ventetid for skipstrafikken, sier Arset.