Introduserer «stille forskningsbåter» i Arktis og Antarktis
HX vil redusere undervannsstøy og forstyrrelser på dyrelivet.
HX Expeditions tar et nytt steg i bærekraftig ekspedisjonscruise med lanseringen av to helelektriske forskningsbåter, utviklet for å redusere undervannsstøy i sårbare polare farvann, skriver selskapet i en pressemelding.
De to nye MK5-båtene skal brukes på ekspedisjonsskipene MS «Fram» og MS «Fridtjof Nansen», og blir en del av rederiets voksende hybrid-elektriske flåte.
Båtene er utstyrt med RAD Propulsion RAD 40-driftssystemet, et av de mest avanserte elektriske fremdriftssystemene på markedet. De skal brukes til forskningsarbeid, vitenskapsekspedisjoner og gjesteaktiviteter i regi av HX sitt vitenskapsteam i Arktis og Antarktis.
HX Expeditions er verdens eldste ekspedisjonscruiseselskap, etablert i 1896. Med fem moderne skip og nær 1000 ansatte tilbyr selskapet reiser til over 250 destinasjoner verden over.
HX var først ute med å fase ut tungolje, forby engangsplast og ta i bruk hybrid-elektriske skip – og støtter forskning og miljøprosjekter gjennom HX Foundation.
– Et stort steg mot stillere utforskning
HXs sjefforsker Dr. Verena Meraldi understreker at støyforurensning er en av de mest undervurderte miljøpåvirkningene i polarområdene.
– For livet under overflaten – spesielt for hval – kan lydstøy være forskjellen mellom å trives og å slite. Med de nye stille båtene, kombinert med våre hybrid-elektriske skip, reduserer vi fotavtrykket vårt der det virkelig betyr noe, sier Meraldi i en pressemelding.
– En ny æra for forskning i felt
Den anerkjente marinbiologen Dr. Ari Friedlaender, som har samarbeidet med HX i flere år, kaller de nye farkostene en «gamechanger» for forskningen i Antarktis.
– Å kunne studere hvaler fra elektriske zodiacer forandrer alt. Fraværet av motorstøy gjør at vi kan observere dyrene på en mer naturlig måte, med langt mindre forstyrrelser, sier han.
Bygd for fremtiden
De nye båtene er designet i tråd med regelverket til IAATO (International Association of Antarctica Tour Operators), og tilfredsstiller både sikkerhets- og miljøkrav. HX ser dette som første steg i en større overgang til elektrisk drift i hele flåten.
– Dette markerer starten på en flåteomlegging. Målet er å på sikt erstatte alle tradisjonelle forbrenningsmotorer med rene, elektriske alternativer, sier HXs operasjonsdirektør Iain McNeill.
Samarbeid med RAD Propulsion
Elektrisk drift er muliggjort gjennom samarbeidet med RAD Propulsion, som leverer fremdriftssystemene til de nye båtene.
– Vi er stolte av å bidra med teknologi som gjør det mulig å operere stille og utslippsfritt i noen av verdens mest sårbare og utilgjengelige miljøer, sier Sam Pickering, produktdirektør i RAD Propulsion.