KLIPPET SNOREN: Rektor Anne Husebekk, UiT (t.v.), direktør Jan-Gunnar Winther, Norsk Polarinstitutt og direktør Sissel Rogne, Havforskningsinstituttet klippet "snoren" som bestod av tynne kabler. Foto: Gunn Sissel Jaklin / Norsk PolarinstituttFoto: Gunn Sissel Jaklin / Norsk Polarinstitutt

Isbryteren «Kronprins Haakon» sjøsatt

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Norges nye polare forskningsskip «Kronprins Haakon» bygget av Fincantieri ble sjøsatt ved verftet i Mugiano (La Spezia) i Italia mandag denne uken.

Det isgående forskningsfartøyet «Kronprins Haakon» skal operere i polare farvann, og vil være en av de mest avanserte isbryterne i verden. Fartøyet skal kunne overvåke ressurser, miljø- og klimatilstanden i Arktis og Antarktis, og drive forskning og undervisning i disse områdene på en trygg, miljøvennlig og forutsigbar måte.

- Det er en drøm av et fartøy som gir så mange gode muligheter til å prøve ut ny teknologi og drive god forskning, sier direktør for Havforskningsinstituttet Sissel Rogne til skipsrevyen.no

Det nye forskningsfartøyet har isbryterklasse PC3 og skal dekke både eksisterende og nye behov for tilstedeværelse, overvåking og datainnsamling i islagte og åpne farvann til alle årstider.

Med en bruttotonnasje på ca 9000 tonn, lengde på 100 meter bredde på 21 meter, vil fartøyet være i stand til å huse 55 personer i 38 lugarer - forskere, studenter og mannskap. Hangaren i baugen vil ha plass til to helikoptre og bli utstyrt med kompleks instrumentering til undersøkelse av morfologi og geologien i havbunnen, opplyses det i en pressemelding

- Fincantieri og norske skipsfolk har jobbet side om side. Våre folk roser det gode arbeidet byggeverftet har gjort. Vi gleder oss til å få denne båten som i all beskjedenhet vil bli et av de mest avanserte forskningsfartøyene, vi har, sier Rongve viderere til skipsrevyen.no   

Isbryteren som er designet av Rolls-Royce vil ha marsjfart på 15 knop og være i stand til å gå gjennom istykkelse på en meter. Skipet har planlagt ankomst Norge til høsten for sluttutrustning, og sytti prosent av alt utstyr og instrumentering vil komme fra norske leverandører, skriver Norsk Polarinstitutt i sosiale medier.

Planlagt leveranse er ved utgangen av 2017. Norsk Polarinstitutt vil være skipets eier. Havforskningsinstituttet skal stå for driften, og Universitetet i Tromsø vil være største bruker.

Seremonien ble fulgt, blant annet av Jan Gunnar Winther, direktør ved Norsk Polarinstitutt, ved Sissel Rogne, direktør ved Havforskningsinstituttet, ved Anne Husebekk, rektor ved Universitetet i Tromsø og ved Angelo Fusco, Senior Vice President marinefartøyer Business Unit og Italia Business Unit av Fincantieri.

Om skipet

  • Isbryter PC 3-klasse: Helårig operasjon i isfylte farvann
  • Utrustet for alle aktuelle forskningsformål og for undervisning
  • Utrustet med moonpool og kan operere ROV, AUV og helikopter
  • Mannskap på 15–17 og plass til 35 forskere
  • Kan seile kontinuerlig i 65 døgn på marsjfart
  • 100 meter langt og 21 meter bredt
  • Kostnad: 1,4 milliarder kroner