Kritisk for Karmsund Maritime

Foto: Thomas Førde - Aftenbladet
Byggearbeidet på et stort ankerhåndteringsfartøy til Solstad Offshore er stoppet ved Karmsund Maritime Service på Karmøy. Skroget vil ikke kunnes hentes fra Polen før ny byggelånsfinansiering er på plass. Dette melder Aftenbladet i sin nettutgave idag.

– Vi kommer ikke videre i byggeprosessen før vi har løst problemet med videre finansiering av byggearbeidet, sier konsernsjef og medeier i verftet, Margaret Hystad.

Ankerhåndteringsfartøyet, som skulle ha vært ferdig ved kommende årsskifte, kan tidligst bli ferdig til sommeren neste år. Skroget til det første av de to fartøyene ligger klar for overtagelse ved et skrogverft i Polen.

Skroget venter
– Men skroget kan ikke flyttes til Karmøy før ny byggelånsfinansiering er på plass. Vi er i dialog med de rederiene som har bestilt båter hos oss og med banker for å finne en løsning. Når profesjonelle parter sitter sammen i dialog finner en ofte en god løsning på slike utfordringer, sier Hystad.

Forsinkelser
Bakgrunnen for problemene ved Karmsund Maritime er i følge Margaret Hystad forsinkelser hos verftets tegningsleverandører.
– Når prosjektene blir forsinket påløper merkostnader som må finansieres. Den siste tids finanskrise har dessuten ikke akkurat gjort det enklere og få utvidet kredritter, sier Hystad.

Som Flekkefjord
Da Flekkefjord Slipp var i knipe tidligere i år, betate rederiene, som hadde bestilt båter ved verftet, inn mer penger enn opprinnelig kontraktsum tilsa. Etter det Aftenbladet forstår er en tilsvarende løsning med i den pakken det nå arbeides med ved Karmsund Maritime Service.

Verdistigning
– Skipene vi skal bygge har steget i verdi siden kontraktene med rederiene ble inngått. Vi er av den oppfatning at dagens verdi på fartøyene er høyere enn kontrakstverdiene pluss de påløpte ekstrakostnadene, sier Hystad.

Ikke permitteringer
Hun legger til at foreløpig er det ikke sendt ut permitteringsvarsel til de 150 ansatte ved Karmsund Maritime Service. Reparasjonsvirksomheten ved verftet går som normalt .

– Men denne delen av virksomheten vil jo ikke kunne gi full sysselsetting, sier Hystad, som legger til at også flere av verftets underleverandører vil merke forsinkelsene i skipsbyggingen ved Karmsund Maritime Service.

Dialog
Skipsreder Lars Peder Solstad bekrefter at Solstad Offshore er i dialog med Karmsund Maritime Service. Men Solstad vil ikke kommentere innholdet i denne dialogen.

– Vi håper å kunne finne en snarlig lønsing. Vi har bestilt to nye skip og ønsker selvsagt at de skal ut i markedet snarest mulig, sier Solstad.

Han legger til at det nå tidligst kan bli levering til sommeren neste år og ved årsskiftet 2009/2010.

Hele artikkelen kan leses hos Aftenbladet

DEL