Slik vil de tre skipene se ut

Kongsberg Maritime vant kontrakt verdt 120 millioner

Kongsberg Maritime skal levere design, engineering og utstyr på tre metanolklare, vindassisterte tankskip for det danske tankrederiet Tärntank

Publisert Sist oppdatert

Tärntank er en ledende tankskipsoperatør i Nordsjøen og Østersjøen, og fartøyene som skal bygges er avanserte tankskip som ved hjelp av vindassistert teknologi, i tillegg til Tärntanks egne batteridrevne hybride løsninger, vil operere med lavt utslipp.

De nye skipene bygges hos China Merchants i Yangzhou og skal leveres i 2025.

I tillegg til design og ingeniørtjenester skal Kongsberg Maritime levere en utstyrspakke bestående av blant annet styremaskin, ror, propeller, sidepropell, integrerte automasjonssystemer, kontrollsystemer for propulsjon og dekksmaskineri. Kontrakten har en verdi på 120 millioner kroner.

- Denne kontrakten markerer Kongsberg Maritime som en foregangsleverandør når det gjelder å designe lavutslipps- og bærekraftige løsninger for skipsindustrien, sier Rune Ekornesvåg, salgsdirektør Ship Design i Kongsberg Maritime. Han legger til at Kongsberg Maritime er stolte av å ta del i et prosjekt som inkluderer så mange energisparende og rene teknologier installert på ett fartøy.

De nye fartøyene vil redusere karbonutslipp ved bruk av metanoldrevne motorer, vindassistert fremdrift, hybridbatterisystemer og landstrøm.

Tar et stort skritt

Vindteknologien forventes å redusere utslippene med opptil nitten prosent, i tillegg til 40%-reduksjonen Tärntank allerede har oppnådd på seks tidligere fartøyer.

De nye fartøyene skal ha en energi effektivitetsindeks nær 40% under 2025 fase 3 krav.

- Med disse fartøyene, som vil være klargjort for metanol- og vindassistanse, tar vi et stort skritt fremover i vår reise som forløperen innen miljøeffektiv og sikker frakt, sier Claes Möller, administrerende direktør i Tärntank Ship Management AB.